Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1090 ggr
RatLover
0

Objektiv hjälp

Jag hade tänkt investera i ett nytt objektiv till min D40. Jag fotar mest natur, våra djur och ibland lite macro. Har funderat på ett Tamron AF 55-200 mm eller ett 18-200 mm eller nåt liknande. Nån som har nått av dessa objektiv, eller som kan rekommendera nått annat?

Metinia
0

Du skriver inte ut hela objektivnamnet, du tar bort bländaren så det är svårt att säga så mycket om objektiven, men jag ska försöka säga lite generellt.

Om jag var du skulle jag hellre välja ett 55-200 än ett 18-200. Ett objektiv med kortare omfång har oftast lägre minsta bländarvärde. Ju lägre värde desto större bländare kan man uppnå. Stor bländare = kort skärpedjup och mycket ljus (lättare att få skarpa bilder i och med att du kan öka slutartiden på så sätt), liten bländare = mindre ljus med längre skärpedjup (fler saker på bilden blir skarpa, inte bara huvudmotivet, men det blir mörkt). 

När man fotar mycket djur så rör de sig ofta och man vill gärna fånga dem på bild i rörelse, när de springer eller så. Därför skulle jag priotera ett objektiv med lågt bländarvärde men som alltså kan ge skarpa och fina bilder. 

Fördelen med ett 18-200 är ju så klart att det har längre brännvidd och du kan ta både vidvinkel och telezoomsbilder med det, även om jag inte tycker att det väger upp ett bättre bländarvärde. 

Ett sista tips är att inte välja det absolut billigaste objektivet du hittar, de har ofta dålig autofokus och dålig bländre + att de kan vara plastiga och i dålig kvalitet. Välj då hellre något som är lite dyrare och få ett bättre objektiv, det kommer löna sig i bildkvalitet.

Lycka till!

Martin
0

Egen erfarenhet från olika objektiv jag har testat är dessutom att ju större kompromiss (ju mer man kan zooma alltså) ju sämre blir kvaliteten i något läge (antingen vid vinvinkel eller telebiten). Och det är i grunden logiskt, ju mer ett objektiv skall kunna göra - ju högre krav ställs såklart. Och är det då "relativt billigt" så blir det ju svårt att få ihop den kompromissen.

mvh Martin

RatLover
0

1# Tack så mycket för tipsen och för att du orkade svara. Nej jag skrev inte bländartalen, men jag tänkte att om det är någon som har något av dessa ombjektiv så spelar det ingen roll eftersom denna har egen erfarenhet :)

2# Ja, det låter rätt logiskt :) tack så mycket, det ska jag komma ihåg

Metinia
0

#3: det luriga med att inte skriva med bländartalen så är att det är ganska stor sannolikhet att det finns flera objektiv med samma brännvidd men med olika bländare. Det kan göra att det är väldigt stor kvalitetsskillnad och prisskillnad på objektiven, trots att brännvidden är samma, det är ett litet tips att tänka på till nästa gång.

RatLover
0

4# jo det är ju klart, jag ska göra det! :)

Hogge38
0

Jag hade ett Tamron 55-200 för ett par år sen och tyckte det var ok speciellt när jag bländade ner till f/8 - 16. Närgränsen är också bra (95cm) så det går nog bra att plåta lite närbilder med den också. Super zoomar 18-200 eller mer, är dyra och ger ofta dålig bildkvalitet.

Här kan du se bilder tagna med Tamron 55-200:

http://www.pbase.com/cameras/tamron/55_200_f4_56_di_ii_ld_

RatLover
0

6# åh, tack så mycket för svaret. tror jag har ganska klart för mig nu vad jag ska investera i :)