Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4593 ggr
Hogge38
0

Bra och billig optik samt köptips

Hej.

Denna gång tänkte jag skriva lite om optik. Först ska påpekas att all billig kitoptik som följer med systemkamerorna är bra och räcker väldigt långt. T.ex. räknades Canons gamla 18-55 Ef-s som en av de sämre kitgluggarna, men jag lyckades gång på gång ta bilder med hög skärpa trots det. När man läser tester i tidningar ska man tänka på att de ofta monterar optiken i en testbänk och inte på själva kameran. De flesta nya kameror kompenserar för optikens svagheter redan i signalbehandlingen och dessa "bänktester" säger inget om hur bilderna blir i verkligheten. Ett bra sätt att bilda sig en uppfattning är titta på bilder tagna med optiken på t.ex. Pbase.com och läsa användarrecensioner på t.ex. Fotosidan.

Anledningen till att byta kitoptiken är främst att bli mer flexibel. Man kanske vill ha ett större zoomomfång eller bättre skärpa på stora bländare. Optik med stort zoomomfång ger sällan skarpare bilder än kitoptiken utan kan i många fall vara sämre. Många gånger är kvalitetsoptik mycket dyr, ofta dyrare än instegskameror. För pengarna får man oftast bättre skärpa, speciellt i kanterna på stora bländare. Man får även bättre kontrast och färgåtergivning. En annan förklaring till de höga priset är att de ofta är väderskyddade och klarar extrema miljöer.

För hobbyfotografen med begränsad ekonomi blir dessa kvalitetsgluggar ofta bara en dröm. Men för den som läser på och är lite om sig och kring sig finns det både bra och billig optik att hitta både i butik och på begagnatmarknaden.

Först gäller det att veta vad man är ute efter, stort zoomomfång eller hög bildkvalitet.

Vill man ha stort zoomomfång finns det egentligen bara två objektiv som även ger bra bildkvalitet, Canon 28-300 f/3,5-5,6 L IS USM men den kostar 30000krGuld i mun och är stor som en trumpet!Tungan ute Sen har vi Nikons 18-200 f/3,5-5,6 VR som kostar 7000kr., mycket pengar det också men byggkvaliteten är hög. Nöjer man sig med ett mindre omfång så finns sigmas 17-70, Nikons 18-70 båda kostar under 3000kr och ger en bättre bildkvalitet och ljusstyrka än kitgluggen.

Om man kan leva med att byta optik ofta är de billigaste bildstabiliserade telegluggarna ett bra och billigt sätt att utveckla sitt fotograferande. Med dem kan man öva på porträtt och naturbilder, de har ofta en rätt ok närgräns så man kan plåta blommor och insekter.

Vill man ha bästa möjliga bildkvalitet så är det Sigma 18-50 2,8 och Tamron 17-50 2,8 som gäller och båda kostar runt 4000kr men går att hitta billigare begagnade. Helst skulle jag köpa dessa nya med garanti då de ibland inte fokuserar riktigt som de ska. Köper man ett dålig exemplar begagnat så kan man inte byta den. Bästa är att först testa i butik och kolla bilderna noga innan man slår till. För det mesta är det inget problem och båda gluggarna är lika skarpa som den allra dyraste originaloptiken dock tål de kanske inte extrema miljöer och regn. Jag har dock aldrig haft problem med lite fukt och kyla. Själv har jag Tamrons 28-75 2,8 till min Eos 5D och den är helt galet skarp över hela bilden även på f/2,8. Jag köpte den ny för 3500krSkrattande

Vill man ha bra teleoptik blir det svårare att hitta något riktigt billigt. Canon 70-200 f/4 är helt fantastisk och går att hitta begagnad för 5000-6000kr men saknar bildstabilisering. Nikon 70-300 VR är billigare ca 5500kr ny och har bildstabilisering. Ett riktigt billigt guldkorn är dock Canons gamla 70-210 f/3,5-4,5 USM den är nästan lika skarp som 70-200 f/4 och har nästa samma ljusstyrka. Den går att hitta begagnad för runt 1500kr. Lite plastigt byggd men fokuserar blixtsnabbt. 70-210 f/3,5-4,5 USM är rätt ovanlig som man får hålla ögonen öppna om man ska hitta någon. Sigma har en 50-150 f/2,8 som är mycket bra men den kostar 7000kr och passar inte fullformat.Rynkar på näsan

Vidvinkel är nästan omöjligt att hitta något som både är bra och billigt till APS-C kameror, billigast är Tamron med sin 10-24 3,5-4,5 DI II för runt 5000kr men om den är bra vet jag inte och att lägga 5000kr på nåt som är så där, känns inte så smart. Tokinas 12-24 f/4 AT-X PRO kan man hitta begagnad för 3500kr och den är nog ett bättre köp. Till fullformat finns det massor att välja på från billiga Tokina vidvinklar för mellan 800-1500kr till originalgluggar från Canon och Nikon för under 5000kr nytt. Själv funderar jag på Canons fasta 20mm f/2,8 USM som både är skarp och raktecknande för runt 5000kr.

Slutligen kanske man vill ha något litet och riktigt ljusstarkt så att man kan plåta i svagtljus utan blixt, t.ex. konserter, klubbar, museer, candids mm. Billigast är fasta 50mm f/1,8 för runt en tusenlapp, dessa blir tyvärr motsvarande 75mm Förvånadpå APS-C kameror och är kanske bäst för porträtt och konsert foto. Till Nikon kommer snart en 35mm f/1,8 som motsvarar 52mm och kostar runt 2000kr. Om man kan tänka sig att lägga ut lite mer pengar så finns Sigmas 30mm f/1,4 men den kostar nästa 5000kr. För fullformat finns Canon 28mm f/1,8 som är en grym glugg för klubb, fest och candids, jag gav 3500kr begagnad för min. Sen har vi de billiga 50mm som är bland det skarpaste som finns att få tag i. Den skarpaste lär vara Nikons nya 50mm 1,4.Cool

Förslag till billiga kombinationer med hög bildkvalitet.

Nikon APS-C

Tokina 12-24 f/4 AT-X PRO (begagnad. OBS ingen autofokus med D40, D40x, D60)

Sigma eller Tamron 18-50 f/2,8

Nikon 70-300 f/3,5-5,6 IF VR

Nikon AF-S DX 35 f/1,8 G

Detta kit landar på runt 14000kr om man köper det mesta begagnat och passar bäst med en D80/D90. Om man kombinerar detta kit med en D90 kommer man nära fullformatskvalitet men samtidigt är priset då också nära en ny D700.Cool

Canon APS-C billigareGlad

Tokina 12-24 f/4 AT-X PRO (begagnad.)

Canon EF 70-210 f/3,5-4,5 USM

Canon EF 50 f/1,8

Detta kit landar på runt 10000kr om man köper det mesta begagnat och passar bäst med en 350D/ 450D och nya 500D. Med en begagnad 350D blir detta det billigaste systemet.

Canon APS-C dyrareGuld i mun

Canon EF-s 10-22 f/3,5-4,5 USM (begagnad.)

Canon EF 70-200 f/4 L USM (begagnad.)

Sigma EX 30 f/1,4 DC HSM

Detta kit landar på runt 16000krFörvånad om man köper det mesta begagnat och passar alla Canon APS-C kameror. Bättre än så här blir det inte i APS-C världen vad gäller skärpa och bildkvalitet men samtidigt tangerar priset ett komplett fullformatsystem inkl. kamerahus och det enda du kan behålla när du byter upp dig till fullformat om ett par år är teleobjektivet. När första fullformataren under 15000kr dyker upp blir APS-C optiken nästan värdelös på andrahandsmarknaden.Skrikandes

Fullformat Canon billigareSkrattande

Tokina 19-35 eller 20-35 (begagnad.)

Tamron AF SP 28-75 f/2,8 XR Di

Canon EF 70-210 f/3,5-4,5 USM (begagnad.)

Canon EF 50 f/1,8

Det här systemet är helt galet billigt ca: 6500kr om man köper allt begagnat, lägger man sen till en begagnad 5D hamnar man på runt 15000kr. Och paketet spöar nog skiten ur vilket APS-C system som helst. Hur som helst "Most Bang For The Buck!"

Fullformat Canon dyrareCool

Canon EF 20 f/2,8 USM

Tamron AF SP 28-75 f/2,8 XR Di

Canon EF 70-200 f/4 L USM (begagnad.)

Canon EF 28 f/1,8 USM eller Canon EF 50 f/1,4 USM

Detta kit landar på runt 16000kr om man köper det mesta begagnat och passar bäst med en Canon 5D / 5DmkII. Det här systemet är nästan helt kompromisslöst och borde passa även semiproffs, det enda som saknas är bildstabilisering (+ 4000kr) och vädertätning. Systemet ligger också inom räckhåll för de flesta fotoentusiaster med en normal inkomst.

Hogge.

Astro-Chicken
0

Tackar ännu en gång för läsvärd info. Glad

McSteamy
0

Skönt att höra att man inte är helt dum i huvuet, jag ligger mycket nära billiga Canonrekomendationen. Om bara kassflödet kunde stabilisera sig…