Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1227 ggr
CasusBelli
0

Strul med objektiv

Har relativt nyligen köpt en nikon d90 med 18-105 objektiv. Har aldrig kärvat förrut men nu stoppar den helt plötsligt vid 50, dvs man kan gå mellan 18-50 precis som vanligt men inte längre.

Har jag råkat komma åt någon knapp som gör att den låser sig eller är det något fel i själva objektivet? Lämna in för lagning?

Niels
0

Tråkigt med objektivet. Förmodligen är det en eller flera av tre små skruvar som sitter inne i gluggen som lossnat och låser zoomen.

Skruvarna kommer man åt genom att först demontera bakre delen på objektivet. Man kan göra det själv med en uppsättning instrumentmejslar, det tar ca 20-30 minuter. Har du garanti kvar eller känner dig osäker att pilla själv så skicka in gluggen.

CasusBelli
0

Med tanke på mina tekninska skills är det nog säkrast att jag lämmnar in den någonstans…

Kan man lämmna in den där man köpte den (scandinavian photo), till någon "vanlig" kameradoktor eller skicka till nikon? Jag bor i Stockholm.

Då jag köpte den i vintras borde garantin gälla.

Niels
0

Bor du i Stockholm så sväng förbi Lasses, dom fixar det förmodligen medans du tar en fika.

Lasses kameraservice