Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 560 ggr
Christelle
0

Hur fotar man katt bäst?

Jag undrar hur man fotar katter bäst med sin systemkamera. Har man blixt på så blir det röda reflexer i ögonen och stänger man av blixten blir ju autofukusen inge bra :/.Tacksam för all hjälp.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Inkanyezi
0

Om det är tillräckligt mycket ljus så ska autofokusen inte ha några problem, så du får helt enkelt se till så att det är tillräckligt mycket ljus. Om ljuset är svagt blir det dels knepigt för autofokusen att ställa in rätt, och dessutom blir det mer brus i bilden och risk för skaknings- och rörelseoskärpa.

Om du använder lampor får du också lov att ställa in vitbalansen så att färgerna blir rätt.

pellepiano
0

Om du måste använda blixt, pröva at sätta ett vitt Melitta kaffefilter över blixten.

raggorgeous
0

Jag använder aldrig blixt och brukar lyckas väldigt bra med mina foton! Kika gärna på min hemsida www.raggorgeous.se

Se till att det är ljust ute!!!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

bildochfoto
0

Du kan läsa litet bra tips om hur du fotograferar dina husdjur.

Kattjazz
0

Om det är såpass dåligt med ljus så använd blixten men du ska alltid rikta den mot en yta tex tak eller annan vägg där blixtljuset kan studsa. Riktar du blixten direkt på katten får du fula skuggor och reflexer. Om du inte har en extern blixt så är det bättre att prova med b-ljus, altså andra lampor som du kan rikta dit du vill ha dem. Vanliga glödlampor kan bli jätte bra. Lycka till!

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

Astro-Chicken
0

#5 Om du har en fast kamerablixt så kan man ta en vit skiva, tex isskrapa eller en spegel och hålla framför blixten så man vinklar upp ljuset i taket eller åt sidan mot en ljus vägg.

Det brukar jag göra med min lilla superzoom kamera det funkar utmärkt. det enda som är lite jobbigt är att man måste använda ena handen till att vinkla skivan. Samt att det gäller att se till att vinkla ordentligt så man inte får vita blixt strimmor över halva bilden som lätt kan dyka upp i stridens hetta under en fotosession med sitt husdjur. Glad