Foto iFokus

Foto

Etikettmisslyckade-bilder
Läst 1201 ggr
marika-J
0

varför blev bilderna såhär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på eskilstuna och tävlade idag och passade sedan på efter loppet att ta lite bilder.. men nu när jag lagt in dem på datorn är dom ju inge bra alls. Dom ser ju nästan brusiga och oskarpa ut, va har jag gjort för fel?

bifogar en bild så ni får se själva;

marika-J
0

kan visa en till där det syns tydligare

Inkanyezi
0

Om bilderna är brusiga så kommer det inte fram på de postade bilderna, som ser ut att vara krympta från ursprungsformatet. De ser ganska skarpa ut, men är rätt så pixliga, och jag undrar om det är det felet som du har fått?

Alltså, om man tittar på sneda linjer i bilden så är de trappstegsformade.

Men pixligheten skulle ju lika gärna ha kunnat uppkomma när de krymptes (bilderna som ligger på iFokus är ungefär 1,6 megapixel).

Dessutom har bilderna ganska tydliga jpeg-artefakter, och en gissning kan vara att du har ställt in kameran att spara bilderna med lägre kvalité på ett eller annat sätt. Det finns kanske flera olika kompressionsgrader att välja på?

Om du spar i råformat dessutom kan du alltid börja om från början om bilden skulle ha varit sparad med lägre kvalité; en finess som man använder för att spara utrymme… Men för att det ska gå någotsånär fort, så att kameran är redo att ta fler bilder, måste man ha ett snabbt minneskort när man spar RAW. Annars kan det lätt hända att kameran får förstoppning…

marika-J
0

#2 jag sparar alltid dem i bästa kvalite. men bilderna ovan är original! Och det var pixliga jag menade, så det är det jag syftar på..

Inkanyezi
0

Marika, bilden som ligger på iFokus är 1,6 megapixel, och jag tror att din kamera har väldigt många fler. Om du laddade upp bilden som den kom direkt ur kameran, var den antingen 1,6 MP, och det förklarar i så fall pixligheten, eller också krymptes den av websajten till det mindre formatet, och då går det ju inte att se detaljerna som de var från början.

Så om bilderna inte var större än så här, så har du inte sparat i full Upplösning. Du kan ha kommit åt inställningen av misstag, eller någon annan kan ha petat på kameran. (När min fru var på Kuba ändrade någon i hennes kamera för att hon inte skulle märka att minneskortet var utbytt mot ett mindre…)

Så kolla bildfilen. Den som ligger på iFokus är ungefär 150KB, men en normal bildfil är på omkring 3,5MB, alltså mer än tjugo gånger större.

marika-J
0

#2 tack för svaren, bilden krymptes av webbsajten.. eftersom kameran har 10 megapixel. och bildfilerna ligger ju på omk 4,5 MB. Bilden jag visade ovan är på 3,76 MB.

Bilderna är inte helt klara när jag öppnar dem i ett vanligt bildvisningsprogram, jag tycker dem är täckta av en gråaktig hinna, om du förstår vad jag menar?

om man jämför med bilder jag tagit tidigare.

Lynxx
0

Om du inte hittar orsaken i kameran - får du väl dribbla lite i Ps (Photoshop) el. motsvarande typ av bildbeh.progr.

En teknik som e användbar vid disiga bilder - går säkert att anv. för detta åxå:

Remove haze from landscape photos

/L

Inkanyezi
0

Kolla också att objektivet och eventuellt filter är rena. Det kan ge disigt resultat om det finns fingeravtryck eller annan smuts där. Däremot ska det inte ge brus eller pixlighet, sånt hänger på iso och kvalitetsinställningar för jpeg.

Sen blir det ju inte alltid riktigt klara bilder i mulet väder; man kan behöva jobba lite i bildbehandlingen med skärpa, kontrast och färgmättnad.

Lynxx
0

Genom att använda kanalerna i t.ex. Ps - kan man justera brusvärdet och inte påverka delar av bilden som inte ska justeras i alltför hög grad.

----------

Dublicera bilden - så du inte påverkar originalbilden - gör ett nytt lager.

Titta igenom de olika kanalerna efter hur mycket brus det är i respektive kanal. Börja med den som innehåller mest brus.

Ställ dig på den en kanal som har mest brus på den bild du använder och gå till Filter/Blur/Surface Blur. Justera med Radius och Treshold så att bruset reduceras
men så mkt som möjligt av övriga bilden inte blir suddig (lite suddig blir den i kanalen).
Upprepa samma för respektive kanal.

Försvann det en del detaljer på t.ex. de ljusa delarna? Det enkla sättet att justera detta är att lägga på en lagermask på det lagret som innehåller brusreduceringen och sudda bort de ljusa delarna på den så originalbilden på lagret nedanför framträder.

Man få prova sig fram.

/L