Vad tycker ni?
Idag mejlade jag hästtidningen "Penny" och frågade om de var intresserade av att använda någon/några av mina hästbilder i sin tidning mot lite betalning. De svarade att betala kunde de tyvär inte eftersom de köpte in bilder från holland eller liknande, men de sa att dom gärna tog med mina bilder - och självklart stod mitt namn med tydligt.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Jag vill jätte gärna publicera bilderna, och även om jag inte får betalt så blir jag ju mer igenkänd, trots min mycket låga ålder, och i framtiden blir det väl ändå lättare att få betalt för sina bilder om de hört talas om en förut?
Mvh
Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tycker du ska publicera dom. Tänk vad du kan skryta för kompisarna sen. Jag är inte särskilt intresserad utav hästar, men om du får en bild publicerad, kommer jag garanterat att köpa den Penny tidningen. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Det låter ju som en rolig idé! Så länge du inte gör en vana av att ge bort gratis bilder så är det väl en bra start på en "karriär". Har du hört med dem om de skulle vara intreserade av att göra ett reportage av "häsfotografen" ?
Glöm bara inte bort att berätta för oss vilket nummer de ev. hamnar i :)
/Emma
Tack för era svar :)
Och jag har bestämt mig för att gå med på det, det hade jag nog gjort innan också men nu har jag fått höra från er och är 110% säker på att det blir en "knuff" framåt i den s.k karriären. ;)
Så nu har tidningen Penny fått höra att de gärna får publicera mina bilder, vi ska prata vidare om vilka och i vilket sammanhang. :)
Hör av mig när jag vet vilket nr (om det blir något..) ;D
Mejlade även en hel del andra häst & djur tidningar, så vi får se!
Tack!
- Anna Attlid

Jag lovar dig, att det ger mersmak. För några år sedan så hörde SVERAK(huvudorganisationen för kattklubbarna i Sverige) av sig och ville använda några av mina foton av Norsk Skogkatt till en artikel. JA, jag blev jätteglad. Knappt ett ½ år senare hör finska motsvarande organisation av sig och vill låna mina foton. Att sedan läsa tidiningarna (även om jag inte förstod ett ord finska) och se mina foto och mitt namn… ja… jag lever lite på det än
Så lycka till
Tack så mycket Runsviks. :) Förstår att man verkligen blir hyperglad av att få ens stå med i en relativt "stor" tidning..
Nu har jag iallafall gjort upp med redaktören på hästtidngen "Penny" att om de behöver bilder ska de höra av sig så ska de få använda mina till någon artikel, tävling eller liknande. Och jag får mitt namn med :)
Så fort jag vet mer och när vi har bestämt något så hör jag av mig så ni kan spana in ;)
Fin bild, förresten, Runsviks!!
Mvh
- Anna Attlid
Fast vet du, jag tycker faktiskt att det är en usel deal… OK om det är nordsvenska hästens föreningstidning (eller liknande), men detta är Penny. Den tidningen har funnits åtminstone sen jag var liten (och jag är över 30) och borde ha stabil ekonomi. Jag tycker faktiskt det är lite utnyttjande att ta dina bilder gratis när de säkert har råd att betala för dem. OK, du får reklam, men jag tycker du skulle få mer än bara reklam (ditt namn som fotograf i tidningen).
#7, Samtidigt som de troligen redan har ett gäng fotografer som vill in i branschen som gärna lånar ut sina bilder. Så jag tycker att Anna gör helt rätt genom att låna ut sina bilder. Bra merit i mina ögon.
Det vore skillnad om Anna redan var en stor fotograf.
Dessutom är det ingen annan som vet att hon inte fått betalt…
Tom
#7: Jag förstår hur du tänker och tänkte själv så i början. Men sedan började jag tänka i de banor som Tom skriver om, och avgjorde då att jag tycker det är en bra start på (möjligtvis?) en framtida karriär..
- Anna Attlid
#7 fast detta är ju samtidigt ett dilemma. Hur ska fotografer någonsin kunna leva på sitt yrke om det ständigt lånas ut bilder gratis? Hur ska man som nyetablerad få in pengar när nästanetablerade säljer sig gratis? I hur många yrken går det till så här? Dessutom i tidningar som är väletablerade och har råd att köpa in holländska bilder (jag tror det görs centralt och att Penny i olika länder ser rätt lik ut och att bara vissa delar av tidningen ser annorlunda ut i Sverige/andra länder och det är dessa sidor som kan bli aktuella).

#10, det ger inte speciellt mycket om man lånar ut sin bild. Man kan referera att sina bilder har förekommit i olika tidningar men det är få som tar större notis av det.
Robert
#10 det ligger nog en del i det.
#0 Sen som hästfotograf tror jag det ger mer att synas i andra tidningar än Penny. Tex för mig som fotar hästar upptäckte folk mina bilder genom föreningstidningar (jag var på olika föreningars evenemang och fotade, lånade ut bilder gratis först mot eget ex av tidningen, började få betalt sen men föreningar är inte rika så inga stora summor) där just de som är intresserade (och vuxna = har råd att köpa, Pennys läsare är barn som dels ej har råd och dels ej kommer på att köpa bilder ur tidningen) såg bilder på sina hästar och ville ha ett ex som minne och dels facktidningar (har alltid fått betalt för bilder även om hästtidningar inte hör till degenerösa precis) som Ridsport där också ägare ser bilder på sina hästar och vill köpa.