Objektiv tips
vet att det finns hundratals (?) såna här trådar men orkar inte leta är nog lite lat,…
i alla fall så har jag i dagsläget bara kit objektiven jag fick med när jag köpte min kamera (nikon d80) det är alltså skit objektiv och jag gillar dom inte! det är nåt 18-55 mm och ett 55-200 mm. Vill ha ett objektiv som fungerar för det mesta/ två billigare objektiv. Zoom spelar för mig inte speciellt stor roll utan det jag är intresserad av är att kunna fota macro/studio/porträtt.
min budget ligger på 5000kr. så vad skulle ni ha gjort i min sits? :D
Om du inte är intresserad av zoom så är det alltså fast optik du är intresserad av, och med tanke på vad du skriver att du är intresserad av att fotografera hade jag då tittat på den optik som finns mellan ca 50-100 mm. Tamron släpper en ny 60-mm optik (norsk länk) som de poänterar inte bara är till macro utan även fungerar utmärkt till porträtt. Oklart när den släpps dock, och vad den kommer att kosta.
Har själv inte erfarenhet av några objekt i just detta segmentet så kan inte tipsa om något speciellt, utan får bli detta generella.
mvh Martin
Du har nog rätt i att du är lat. Kit objektiven är inte så dåliga utan det är nog mest skit bakom objektivet. Du har inte ens skrivit vilka brännvider du är intresserad av.

Jag kör med en fast MICRO-Nikkor 60mm f2,8 AF Som jag är grymt nöjd med. Det är ett "äkta" macro det vill säga visar bild i scala 1:1. Jag fottar porträtt och blommor samt lite landskap, allt som inte behöver zoom till.
Den enda nacktdelen är att man måste krypa nära det man fottar när man kör makro. Detta gör ingen om det är blommor och annat som inte rörsig men om man fottar småkryp/djur så kan man skrämma dem med gluggen. Då kan 100mm makro objektiv vara bra fast jag tycker att porträttfoto blir lite lidande då. Detta objektiv kan du få för 3000-4000kr begangnat om det är i bra skick.
har funderat en hel del nu och tror att jag ska köpa Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 for Nikon/Fujifilm och Nikon Nikkor AF 50/1,8 D låter det bra? det blir förvisso lite dyrare än den budget jag har lagt upp…