Objektiv tips
vet att det finns hundratals (?) såna här trådar men orkar inte leta är nog lite lat,…
i alla fall så har jag i dagsläget bara kit objektiven jag fick med när jag köpte min kamera (nikon d80) det är alltså skit objektiv och jag gillar dom inte! det är nåt 18-55 mm och ett 55-200 mm. Vill ha ett objektiv som fungerar för det mesta/ två billigare objektiv. Zoom spelar för mig inte speciellt stor roll utan det jag är intresserad av är att kunna fota macro/studio/porträtt.
min budget ligger på 5000kr. så vad skulle ni ha gjort i min sits? :D

Jag kör med en fast glugg MICRO-Nikkor 60mm f2,8 AF. Som jag är mycket nöjd med. Det är ett "äkta" macro det vill säga visar bild i scala 1:1 Det finns även sådanna som förstorar motivet. Detta objektiv använder jag även till porträttfotto med stor framgång. Du får objektivet begangnat för 3000-4000kr om det är i bra skick.
Så det kan kanske vara något att tänka på. Enda nackdelen är att man måste krypa ganska nära men gluggen när man makrofottar och det kan vara svårt om du fottar små levande livliga djur.
Då kankse ett 100mm Mackro skulle vara bättre. Men då tycker jag att porträtt fott blir lite lidande. Vart än man sig i värden vänder så har man näsan fram och gumpen bak.