Macro
Ska köpa en Nikon D60 och skulle vilja ha en Macro.Objektiv. Vet inte vilken :S Någon som har någon eller vet någon som är bra ?

Jag kör med MICRO-Nikkor 60mm f2,8 AF Som jag är mycket nöjd med. Det är ett "äkta" macro det vill säga visar bild i scala 1:1 Det finns även sådanna som förstorar motivet. Detta objektiv kostar 3000-4000kr begangnat om det är i bra skick. 

Hur nära kan man komma ?

Tamron AF 70-300mm DI NIKON - Är det en bra objektiv? Jag har verkligen ingen koll på olika objektiv.. :S Någon som har erfarenhet av den?

#2 Gemela, din fråga är väldigt lätt att svara på, samtidigt som uppgiften om 1;1 säger mer.
Micro Nikkor 60 mm har en brännvidd på 60 mm, och avbildningsskalan 1:1 får man vid "dubbelt utdrag", dvs objektivet är utdraget ytterligare 60 mm och motivet befinner sig 120 mm från optiska centrum, alltså 24 cm från sensorn.
Då avbildas en yta som är lika stor som din sensor, ungefär lika mycket som ett frimärke.
Om det är lämpligt för de motiv som du siktar in dig på, beror lite på. Det är ett väldigt kort avstånd för att fotografera små djur, man kan ibland lyckas bättre om man tar på lite längre håll. Bildvinkeln är ungefär som från ett 120 mm objektiv när man har så här långt utdrag, så det blir inte någon märkbar förvrängning av perspektivet.
Micro Nikkor är ett mycket skarptecknande objektiv, skarpare än de flesta.
#3, din andra fråga:
70 - 300 är ett ganska stort omfång, men eftersom bildvinkeln är ganska smal över hela brännviddsomfånget blir det inte stora avbildningsfel. Däremot är det på grund av den långa brännvidden ganska ljussvagt, och det är lätt att få skakningsoskärpa på så lång brännvidd när man inte har stor öppning. Bäst resultat får man alltså om man har ett stadigt stativ. Själv tycker jag att det är en stor klump att bära på, och än mer att kånka på stativet, men om motivområdet kräver den långa brännvidden så kan det vara vettigt. Jag skulle föredra en 200 eller 300 med fast brännvidd och större öppning.
Det är så klart personliga preferenser; det handlar inte om något dåligt objektiv, men jag ser användbarheten som så måttlig att det kanske är värt att tänka över om det passar för de motiv som du vill ta. Kanske just du skulle ha större nytta av en kortare telezoom eller ett objektiv med fast brännvidd. Kanske ett makro på 105 eller 150 mm skulle vara mer användbart och dessutom ge makromöjlighet med hyggligt avstånd till motivet?