Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 3264 ggr
texasmamma
0

Kritik - Blåsippa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog mina första bilder av blåsippor i går. Eftersom blomster-säsongen nu börjar så lär det bli fler varianter framöver. Skulle bli jätte-tacksam om ni vill ge kritik på dessa bilder. Alla synpunkter välkomnas för jag behöver hjälp med att se eller kanske det mera är att läsa av bilden. Vet inte vad det heter på foto-språk

Nr 1

texasmamma
0

nr 2

texasmamma
0

nr 3

BrightGloria
0

Gud vad vackra! Det där har du lyckats bra med! #0 är ju underbar!

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Astro-Chicken
0

Du har lyckat mycket bra med #2 (bild 3) ! Nummer #0 (bild 1) och
#1 (bild 2) är inte så pjåkig dom heller kanske lite mycket sudd (osärpa) på blombalden för min smak, och inte så rolig vinkel. Nummer #2 (Bild 3) Är mycket bra för där har du en vinkel som gör bilden spännande samt en itresant bakgrund som dessutom är fint suddad utan förmycket ljusbrytningar. Den satte du perfekt om du frågar mig. Glad

werner
0

Skit bra skärpa *tummen UPP*

Bleenda
0

Hur bär du dej åt? Du får alltid underbart vackra bilder.

[Popcorni]
0

Vilka härliga bilder, älskar skärpan på bild nr 1! Glad

texasmamma
0

Tack alla! Jag tog nog 40-45 bilder och valde dessa pga

Bild 1: gillar den störs dock av de ljusa fälten, ljusbrytningarna, men ser att den blir aningen bättre mot svart bakgrund, ev kanske den skulle bli bättre med någon slags inramning, eller?

Bild 2: fokus ligger på pistillerna och deras märken och den är aningens vinklad, störande är bladespetsen bakom blomman men lite bättre bakgrund här

Bild 3: nöjd med vinklingen och bakgrunden, försökte skugga solen men missade på den här så ståndarna blev kanske aningen för belysta. Stör det?

Utifrån kritiken så känns det som att jag tänker lite rätt, försöker iaf. Sen var det lite svårt för blommorna var inte så stora och jag ville inte klampa runt för mycket eftersom flertalet inte kommit upp än.

Astro-Chicken
0

#8 Du tänker rätt. Gillar dina kompositioner. Det viktiga är att man funderar lite innan man tar bilden och inte bara "skjuter från höften". Man kan förbättra bilderna avsevärt bara med en uns genomtänk innan man knäpper av. Och det har du, det märks. Glad Snyggt jobbat kämpa på!

Hörde någon gång av en profs fotograf att man kan räkna med att en av tio bilder blir som man vill eller hadde tänkt. Det var i och försig på den tiden man körde enbart med film och då kunde man som bekant inte rätta till felen förns man framkallat och sett hur det blev.

texasmamma
0

#9 Tack! Jo, jag försöker och kämpar och det blir bara roligare och roligare. Just därför är det bra att emellanåt få lite feedback.

Det är tur att digitaltekniken finns. Vet inte hur många tusen bilder jag tagit sedan förra våren då jag började fota annat än hunden och katterna, alltså upptäckte att det fanns andra motiv.

Glad Påsk!

Astro-Chicken
0

#10 Tackar! Glad påsk själv!

PS! Nyggt kortGlad

FotoFlikkan
0

Gud vilka fina bilder! :) Jag gillar allihop lika mycket!!

Hannybee
0

Fina bilder, med bra skärpa! :D Jag gillar #3 bäst, den har mest intressant vinkel.

sMarTieZ
0

Sjukt fina bilder :) alla har jätte bra skärpa, gillar nog nr 1 bäst.

texasmamma
0

Tack alla! Det är jätteroligt att ni gillar bilderna och det gör ju också att jag får en kick…

Suttit hela eftermiddagen med Photoshop, har en massa idéer men stora problem med att få det att bli som jag vill. Jag kan inte PS men experimenterar helt vilt och resultaten blir därefter. Begränsningarna sitter inte i programmet, det är helt klart. Lägger upp mitt senaste alster, titta inte så mycket på det tekniska, det är själva idéen som är grejen.

Astro-Chicken
0

#15 Bra idé att försöka få 3D känsla. Snyggt att låda den sticka ut utanför ramen. Tycker det var riktigt fint. Glad

Hannybee
0

#15 Tyckte den var jättehäftig!

Sofiae
0

#15 Det resultatet måste du väl vara nöjd med. Jättefint!