En bra systemkamera?
Hej!
Jag tittar runt lite efter en bra systemkamera, en digital. Jag tar oftast naturbilder och vill ha en kamera där skärpan blir bra även om man är väldigt nära objektet. Har fått tips om att Canon kamerorna är bra, men vilken model ska man ha som inte kostar alldeles för mycket?
Tack på förhand!

Nej, förlåt, menade Nikon kamerorna*

Någon? "/
Det beror väldigt mycket på vilken prisklass du har tänkt dig. Det finns ju kameror från allt mellan 2000 till 200000 kr.
Själv har jag gjort så att jag har satsat på en lite billigare kamera och lagt pengarna på dyrare objektiv, stativ, blixt osv.
Och sen är det ju så att det är fotografen som gör bilderna, inte kameran _;)
_Ett tips är att kolla pricerunner, en fantastisk sida. Sök bara på tex "systemkamera" och vips så visas dom billigaste priserna på dom flesta kamerorna.

Tack för tipsen! ska kolla pricerunner
Kolla in Nikon D40, den säljs i ett riktigt bra paket. Kolla t.ex. hos Cyberphoto eller Scandinavian Photo. Kostar 5000:- och då får man med dubbla objektiv (18-55 och 55-200), väska, minneskort. Jag har själv köpt det paketet för några veckor sedan och är riktigt nöjd. Jag vet att många rekommenderar lite större och mer "avancerade" modeller, men det beror förstås på vilken budget man har. Dessutom är det t.ex. inga stora skillnader mellan t.ex. D40 och nästa modell D60, förutom att priset är betydligt högre…
I ditt fall kanske du ska fundera på ett macro-objektiv som komplement för att kunna ta bra närbilder.
Här har du en sida där en fotograf tipsar om just D40, men han skriver även om andra modeller:

Tack så jätte mycket!
Jag måste bara säga det att ja, Nikons kamereror är bra, men Canons är minst lika bra! Canon och Nikon är de största (och värsta) konkurrenterna på marknaden. Så jag tycker att du ska kolla på kameror från båda märkena, inte bara från ena.
Du har redan fått några tips på Nikonkameror så då ger jag dig några Canon-tips. Canon EOS 1000D är en riktigt bra nybörjarkamera, lätt att förstå och inga konstigheter. Sedan har vi Canon EOS 450D som är lite bättre (och lite dyrare) men som har liveview-funktion bl.a. Man kan ju alltid kolla på 450:ns förgångare också om man vill köpa begagnat, då finns det t.ex. 350D och 400D (jag har själv Canon EOS 400D, mycket bra kamera ;) ).
Lycka till med dit kameraköp!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Och i maj släpper Canon uppföljaren till 450:n, dvs Canon Eos 500D, och när den släpps kan man nog tänka sig att priset på 450:n sjunker något litet.
mvh Martin