Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 4050 ggr
Robert
0

Höstbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här där jag bor börjar höstfärgerna komma fram. Vintern känns avlägsen när termometern visar 20 grader i skuggan, men när jag tittar i kalendern så suckar man till.

Dagarna blir allt kortare och solen kommer inte upp lika högt som tidigare vilket resulterar i långa skuggor. Man behöver inte stiga upp vansinnigt tidigt eller stanna uppe länge för att fånga in härligt varmt ljus som fås på morgonen och kvällen.

Bifogad bild, här har jag försökt mig på "Backlight". Tricket med att ta bakljusbilder är att ställa in exponeringen innan, hålla ned kameran under solen för att få in en exponering som favorisera de mörkare partierna. Jag har också kört med "bracketing", och i det här fallet har jag ändrat på slutartiden, dvs jag har kört med en fast bländare och sedan haft en slutartid som har legat över och under kamerans avlästa "exponeringsförslag".

Jag har lagt in det här inlägget bland övrigt för jag hoppas att även du lägger ut dina höstbilder här nedan i strängen.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Jättefin bild. Specielt med den stora vita ramen och skuggan på insidan av den.

Hur gör du för att få skugga?

MVH

- Jim Johansson

Robert
0

Jim, "drop shaddow", först klicka på symbolen som ser ut som ett "f", och sedan är det bara att göra skuggan. Jag använder ett nytt lager för att droppa skuggan ifrån.

Hälsningar

Robert

johan
0

Vad innebär egentligen bracketing?

Mvh // Johan

Robert
0

Hehe, ni ska lägga in bilder och inte fråga om en massa saker :).

Johan, bracketing är hämtad från min fotokurs, som är på engelska. Det finns säkert ett svenskt ord för det men jag har inte kollat upp det.

-Bracketing = du tar exempelvis en bild med 1/250 s + f/8. Du kör en bracketing genom att använda en eller två stopp under och över den bländare du använde (f/8). Det blir samma sak om du använder en annan slutartid, och i det här exemplet skulle det bli 1/125 s och 1/500 s med samma bländare. Väl hemma väljer jag en bild som är bäst exponerad.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

#3 Gaffling är det vanliga svenska namnet. Man gafflar in rätt exponering som #4 beskriver. Det finns som funktion på vissa kameror. Det är något jag skulle vilja ha på nästa kamera.
På nattfoto är det bra att gaffla eftersom det kan vara svårt att få rätt exponering.

johan
0

Misstänker att det kräver stativ?!?!?!?!?

Mvh // Johan

Robert
0

#6, nej absolut inte. Gaffling/bracketing är bara för att du ska få rätt exponering.

Hälsningar

Robert

johan
0

Jag trodde man hade det för att kunna göra flera exponeringar för att sedan t ex plocka den bästa himlen och den bäst mörka delen ut bilden.

Mvh // Johan

johan
0

Sparar kameran själv flera versioner av samma bild?

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Nä gaffling är inte för att ta olika delar från olika bilder. Gaffling användes även på den analoga tiden. Då oftast på dia för den är mycket känsligare för felexpinering.
#9 det blir en bild för varje exponering.

Testa gärna själv någon gång. Använd exponeringsjusteringen, ta en med överexponering, en med rätt och en med underexponering.

bjorsa
0

#0 vacker bild stämningsfull,lägger in höstbild på en trött skalbagge på höstlöv som jag stötte på igår

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Lägger in lite mer "höstbilder" här en på gurka från växthuset den börjar få gråmögel å då är hösten här

bjorsa
0

här chilli å den börjar växla om till höstmodet som är knallrött:-)

AktieTrader
0

Några trattkantareller från förra hösten. Jag såg att solen lös på dom och jag slängde mig på marken och hann med två bilder innan solstrimman hade flyttat sig.

bjorsa
0

#14 den var tjusig härligt djup i den

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, jag tog din skalbagge och gjorde om den lite. Beskar ned bilden till det som var är ditt objekt i din bild och tog bort allt som var onödigt i bild. Här är resultatet.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#16 tack Robert ser klart skillnaden ,jag har lite svårt med att tänka på hur man komponerar fotografier men antagligen så kommer det när man fotograferar mera å de lär de nog bli med den nya kameran .

Å inte kan jag läsa heller läste beskar som beskar (besk) å trodde de var nån teknisk fototerm :-))jo jag behöver använda mig mer av paintshop el likn för att piffa upp bilderna men de e då de blir svårt för jag ser inte vad som behövs göras men de kommer väl så småningom för övning ger ju färdighet

mvh/bjorsa

Robert
0

Se bifogat, där har jag markerat hur jag tänkte när jag beskar bilden. Linjerna i löven har jag använt så att de faller in mot skalbaggen. Baggen är placerad 1/3 in från höger och uppkant av bild.

Hälsningar

Robert

antibody
0

En liten höstbild. Delvis beskuren samt borthealning av lyktstolpe vid det vänstra trädet. Tittar man noga ser himlen och trädtoppen lite fuffens ut.

Citron
0

Här är en bild jag tog i sommras. Men det påminer ändå om en typisk regnig och tråkig höst-dag. :-)

MVH

- Jim Johansson

bjorsa
0

Här en liten kantarell å den beskar jag å la till grön kant

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tittade bland dom suddiga bilderna å fann att om man beskär så går de ju å plocka ur bilder ändå,så här lite lingon.

Får tacka Robert för undervisningen,har ju inte ens tänkt att man kan eller skall beskära bilder

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Höst i dammen som skall byggas om så fiskarna är i annan damm nu

Beskar bilden kraftigt

mvh/bjorsa

bjorsa
0

En till med dammen lite manipulerad men de hjälpte nog inte:-)

bjorsa
0

Här en höstbild från söndagspromenaden i skogen.(olympus c1-zoom) +lite manupilering av bilden

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en höstig tant på 13 vårar:-)

bjorsa
0

En till höstdam på snart 15 vårar

mvh/bjorsa

Robert
0

Träd blir rätt granna i fint ljus och bra bakgrunder, tycker jag.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Samma som ovan utan någon konstig yta.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Nu på eftermiddagen var jag ute med min barn vid Helsinge Kyrkoby. Nu passade jag på att ta några höstbilder medans barnen sprang omkring på ängen.

Jag provade olika exponeringsinställningar, dvs. körde med "bracketing", se bifogat, gick runt huset för att hitta en bra vinkel. Det blev ett 20-tal kort på själva ladan. Bilderna och vinkeln är jag rätt nöjd med, du får givetvis gärna kommentera om du inte delar min uppfattning.

Men under tiden som jag stod där och fotade som kom HAN, med sin systemkamera hängandes över magen, stort objektiv, ställer sig framför samma lada som jag har fotat i en timmes tid, och knäpper av en bild och drar iväg lika snabbt som han kom -- snapshoter.

Hälsningar

Robert

gurin
0

Historien om HONNOM påminner mig om när jag och min då blivande fru var i Prag. Hon stod och fotade byggnadsställningar i olika vinklar och medan hon stod där kom två olika grupper av japaner dit och eftersom hon fotade så fotade de också. Om en fotar bör det ju vara något sevärt, eller hur.

Den mindre beskurna bilden är bättre. Jag gillar lite rymd runt.

mvh/gurin

Robert
0

Här är ytterligare en till vinkel på samma hus. Nu har redigerat bilden ytterligare i ImageReady för att få ett bildspel.

Hälsningar

Robert

Robert
0

En olycka i arbetet, det blev en liten festlig ram på den här bilden.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Höstlöv

När jag fotade såg jag nätet ovanför grästopparna, när jag tittade på bilden i datorn så såg jag ljusa fläckarna nedtill till vänster och upptill till höger som bildade ett mönster.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Den här bilden överväger jag att ha med i mitt nästa fotoprojekt.

"Photogrhap #1. Photograph an outdoor object - not a person-that you think looks good when lit by direct sun coming at 45´ angel."

Eller vad tror du?

Robert

BMJ
0

Hej hej.

Här kommer några inlägg i höstdebatten. Bilden tagen vid Hovs Hallar en oktoberdag 2002. Lite disigt och duggregn och halv storm. För att återknyta till det jag skrev om på Svart - Vitt så visar jag skillnaden mellan att ha en blickpunkt och utan. Jag gillar bildens färgton och stämning men den blir lite "orolig" då blicken inte stannar utan flackar omkring.

BMJ
0

Får man något att titta på så stannar blicken där och bilden blir "lugnare"

Detta är orginalbilden och på den förra har jag klonat bort Bengt

/BMJ

Gärna kommentarer om ni tycker som jag eller har andra tankar.

BMJ
0

Robert. En bra höstbild i ett fint släpljus. Vad jag förstår så vill du visa det gamla huset i en vacker inramning. Några detaljer stör stämningen i bilden och det är framför allt det vita huset i bakgrunden. Det drar till sig blicken som en magnet. Likaså husen till vänster. När man nu har så fantastiska hjälpmede som Photshop och liknande pragram så är det rätt lätt åtgärdat. Jag har redigerat bilden lite med klonstämpeln. Fantastiskt verktyg, man kan inte lita på nåt nu för tiden.

/BMJ

Robert
0

I #37 har du en person, liten i bild-som fungerar, som är objektet i fotografiet. Objektet blir inramad av de färgstarka stenarna, det gör den bilden bra.

Bild #36 hade blivit bättre med en dramatisk himmel.

Robert
0

Här är en bild från dagens fotografering. Jag har samlat andra bilder i en annan tråd, som är tagna vid vår cykelfärd här i Vanda, Finland.

Klicka här för att komma till den andra tråden.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Julia ser lite ledssen ut över att den annars så färgglada maskrosen blivit så trisst och grå. :-(

Citron
0

Blev så mycket detaljer på det här fotot, men lite rolig var den iaf. :-P
Julia står mitt uppe i skogen med sinna nyinköppta boxningshandskar på handen. :-)

Citron
0

Allting vissnar, blir grått och tråkigt. Saknar faktiskt sommarens alla fina färger.

Citron
0

2 klubbor räcker inte för att få en glad mun.

Citron
0

Jag välkommnar den tråkiga hösten med världens tråkigaste foto. :-)

Robert
0

#41 Jag gillar bilden och vinkeln. En reflektor placerad på Julias högra sida hade lättat upp skuggorna.

#42 Du har en tuff syrra som åker skateboard och boxar, det märks tydligt att hon har bröder till syskon. Skön bild med härlig dramatik, fint utnyttjande av väg för att leda in ögat mot boxarn i bild. Om möjligt en större bländare och kanske kommit in närmare hade slagit ut den bråkiga bakgrunden.

#43 Jag tror att om trädet i förgrunden hade kommit mer in i bild så hade det ökat dramatiken.

#44 Fin bild, jag hade nog beskurit den mer, se bifogat.

Jättetrevligt att du delar med dig utav dina bilder på din tuffa syster. Jag ser fram emot nästa omgång.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Tack Robert ! :-)

bild #42 var ganska svår att ta. Ville få med både henne och lite utav träden i bakgrunden. Borde kanske ha gått närmare, men ville så gärna ha med lite höstdetaljer i träden för att få en höst-kännsla i fotot.

Din beskäring fungerade bra. Men den bilden tillhör också mitt ghetto projekt. Blev en lite mer ghetto-stli med den rostiga dörren åt höger om henne.

Du kan räkna med att det kommer en drös med bilder nästa vecka då ungarna kommer hem ifrån sin pappa igen.

MVH
- Jim Johansson

Martin
0

Höststormar ja.

Inte jag som tagit bilderna, utan en yrkesfotograf som heter Patrik Persson. Kolla in Dagens stormbilder från Malmö. Stormen bidrog till väldigt högt vattenstånd, över en meter det normala, och en del förtöjda fritidsbåtar höll på att "drunkna"…

mvh Martin

[Gitsan]
0

Skickar med en bild jag tog fredagen den 13/10 då det var riktigt dimmigt ute. Jag "bara tryckte av" och har inte gjort något med bilden efter det. Någon som kan tipsa om hur den kan bli bättre?

Mandrakonian
0

Jag tog den bilden innan löven försvann samma dag när stormen kom och visade sig här.

Robert
0

Roligt när 1 år gamla trådar dyker upp :)

Hälsningar

Robert

Martin
0

Mandrakonian, ser du inte den? Fel tråd, skall ju ligga i temat! Ansiktet, en stor rund mun och dessutom två armar. Läckert ;)

Robban: Sökte på storm och höst, tycker inte alltid att man behöver skapa massa nya trådar utan kan fylla på i ungefär samma tema. Då hittar man också enklare uppslag om man har en idé om vad man vill ha för motiv men ändå vill ha förslag på hur det kan bli.

mvh Martin

Robert
0

#52, smart, så långt har jag inte tänkt :)

Robert

Mandrakonian
0

#52 ville bara testa dig hihihi!!

Martin
0

#53 Här på FotoIFokus finns en enorm resurs i form av både tips och trick, samt en bildbank. Inte alltid överskådlig, men den finns där bara man kommer på vad och hur man skall söka efter. Cool

mvh Martin

broderbluff
0

=) precis, själv har jag svårt att hitta saker med hjälp av sök funktionen.

Norrskenet
0

Här kommer en färggrann höstbild från Falun

Norrskenet
0

En lite mer sparsmakad

Mandrakonian
0

tog den igår i Köping .-)

Anna
0

En vilsen skalbagge kämpar sig fram. Oredigerad!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Och tro det eller ej, men han rör sig framåt! ;)

annaattlid.se

Anna
0

Sakta men säkert!

annaattlid.se

Anna
0

#50: Helt fantastisk bild! Wow säger jag bara.

annaattlid.se

Mandrakonian
0

Tack Attlid :-)

Anna
0

En till bild, denna gången en svamp som står i en ljusstrimma i skogen. Redigerade i photoshop, men jag har endast mörkat ner den lite och höjt konstrasten något, inget annat.

annaattlid.se

lothus1
0

Detta foto tyckte jag verkligen om. Lite spöklikt med den vackra dimman =o)

Kramen!

berra
0

En höstbild på en porlande bäck.Snart fryser de till.