Återfalls förbrytare
Hej!
Jag funderar lite på att skaffa en systemkamera igen efter att ha avverkat ett antal kompaktkameror , sist jag hade en systemkamera så hade jag en Canon Eos 5 om jag inte minns fel. Kommer jag att känna igen mig i menyerna om jag väljer en Canon igen..
Jag kommer nog mest att använda kameran när jag är ute i skogen, vid havet eller på racerbanan
Sen det eviga Canon eller Nikon eller kanske något annat? Jag har kollat runt lite och det känns spontant som att det finns ett större utbud av gluggar till Canon och väldigt mycket mer begagnat är jag rätt ute eller finns det lika bra utbud till Nikon?
Sen har jag känt lite på kompisars kameror dels en Canon 450D och en 30D och av dom två så skulle jag nog välja en begagnad 30D för den känns gedignare.
Vilken djungel detta är :-)
Magnus
Köp en 30D, 40D eller en 50D om du har råd. Dom är minst lika bra eller bättre än din gamla EOS 5 Eller så slår du på stort rejält och tar en EOS 5D mk II… Alla dina gamla objektiv funkar direkt förövrigt.
Ska du vara på racerbanan så är nog 30D och nyare i den serien att föredra. 5D är underbara kameror, men har lite för långsam autofokus för sport- påstår Canon själva i alla fall. Så jag köpte en 50D som jag är nöjd med, men inte mer. Snabbare än 40D i autofokus, bättre skärm mm MEN som jag ser det mera färgbrus på höga ISO. Kan man leva med det tillkortakommandet är 50D en suverän kamera, men 40D i de prisklass de ligger nu begagnat… svårt val, det förstår jag. Och som om det inte vore nog finns ju 1D o DS och 1D MkII till riktigt bra begpriser. Men det är ju tunga och klumpiga pjäser man inte släpar med sig var och när som helst…
Tackar!!
Då känns det lite bättre när man vet vad jag skall leta efter,, det lutar nog åt en 30D el 40D då jag måste ha lite pengar över till objektiv då jag sålde rubbet när jag sålde min EOS 5:a
Som objektiv tänkte jag mig någon normalzoom plus att försöka hitta mitt favvo objektiv som jag hade förra gången ett Canon 70-200/4 L för det tyckte jag verkligen om för det gav riktigt bra bilder plus att det är inte så tungt att släpa med sig som ett 2,8
Mvh
Magnus
Gar fått en lite fläck på sökaren uppe i högra hörnet, och jag får inte bort den. har försökt torka bort det, men den försvinner inte. Det blir inget på bilderna , men det är lite störigt ändå. Ser ut som om det kommit in en liten insekt i själva kameran h,mmmmmmm konstigt.
Vad kan jag göra?