Hjälp!! Köpa eller Inte ??
Hej ! Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt Makro objektiv till min Olympus E-520, men jag har inte riktigt bestämt mig vilket eller när jag ska köpa det..
Antingen:
ZUIKO DIGITAL ED 50mm 1:2.0 Makro ~3000 kr
Eller :
ZUIKO DIGITAL 35mm 1:3.5 Makro ~5000 kr
Jag har ju pengar nu, men bara så det räcker precis… Antingen så skall jag köpa det nu, i början av sommarn. Eller så köper jag det i slutet av sommarn när jag har jobbat ihop lite mer pengar, så jag inte är helt pank efteråt..
Vad tycker ni ? 

Jag kan bara säga att jag haft mitt ZUIKO DIGITAL 35mm 1:3.5 Makro i ca 2 år nu och är jättenöjd, iallafall när jag ska fota ex produktfotografering som jag använt det främst till.
Att tänka på är att dessa objektiv är fasta så det är lite svårare att fota ex insekter osv eftersom du måste zooma med kroppen och komma ganska nära.
Lycka till med ditt köp, en macro är ett måste anser jag! =)
Hum, något är skumt med dina prisuppgifter. 50 mm kostar normalt dubbelt så mycket som 35 mm.
Får du 50 mm för 3000 är det bara att köpa.
Vilket du ska ha beror på hur du tänkt använda det. Jag har 35 mm och är mycket nöjd med det. Knivskarpt och 1:1 makro. Funkar mycket bra till produktfotografering och till makrobilder på sådant som inte rör sig.
För att få 1:1 så petar du i princip med linsen på motivet.
Ska objektivet användas till mer än makro och produktfotografering är 50 mm att föredra. Det är ett utmärkt porträttobjektiv och du kan vara lite längre ifrån de makromotiv du ska fota. Det är betydligt mer ljusstarkt. Tänk bara på att detta objektiv ger 1:2 i makro och makropuritanerna kommer att hävda att det därför inte är ett äkta makro. Nu spelar det inte så stor roll då du ju fotar Olympus som har en mindre sensor än de andra spegelreflexkamerorna. Objektivet är också vädertätat så tillsammans med E1 och E3 kan du lungt gå ut när det regnar.
Dpreview hävdar i princip att om man fotar Olympus ska man inte vara utan ZD 50 1:2.
mvh/gurin
Tack så mycket för eran information! (:
#2 Du har rätt, jag har förmodligen blandat ihop prisuppgifterna..
Det lutar nog mest åt 50mm.. :)
mvh/Frida :)