Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 650 ggr
BamBam
0

Asienresa!

Om fem dagar ska jag till asien i några månader. Självklart ska kameran med. Min fråga är nu, ska man fota i RAW eller JPEG?
Jag har ingen som helst erfarenhet av RAW, men läste någonstans att det är bäst om man ska redigera bilden efteråt? Självklart hade jag tänkt redigera efteråt.

Tänkte kolla med er som kanske kan lite mer.. Skulle ni valt JPEG eller RAW? Det blir ju mycket strand, djungel o massa andra äventyrsbilder..

Jalking
0

Jag är inte jättehemma på RAW, har nyss börjat använda det lite.

Jag fotar alltid i jpg. När det är motiv som jag misstänker att de kan vara svårhanterade för kameran använder jag jpg + RAW. (Vet inte om alla kameror kan spara bägge formaten. Min Pentax kan iaf.) RAW går att justera bra mycket mer än jpg har jag märkt.

Tänk på att RAW kräver mycket mer utrymme på minneskortet än jpg. Har du inte obegränsat med utrymme kanske det kan vara idé att göra som jag gör.

Missa inte att göra back-up på dina foton. Minneskort kan strula, grejor kan bli stulna. väskor komma bort på flyget. Någonstans bör finnas möjlighet att bränna en CD eller DVD.

Inkanyezi
0

Om du inte har använt råformat tidigare är knappast en långresa rätt tillfälle att börja.

Alla kameror kan göra bra bilder i jpeg-format, men när motivet har en dominerande färg blir resultatet inte alltid bra med automatisk Vitbalans. Det är främst när man behöver bearbeta färgbalansen i en bild som råformatet visar sin verkliga styrka.

Jag tycker att du ska börja med att lära dig hur vitbalansen fungerar, så att du kan åstadkomma bilder med bra färgbalans i jpeg. Då kanske du till och med skrotar hela idén med råformat, eftersom det är mycket lite därutöver som man kan få ut av råformatet om kameran har en bra omvandling till jpeg.

Det du vinner på att inte ta i råformat är plats på minneskorten. En råbild är mycket större än en jpeg, och om du tar i jpeg har du plats för många hundra bilder på ett minneskort, men utrymmet krymper snabbt om du spar RAW.

Så om du verkligen vill ta råformat på resan behöver du ha kanske fem gånger fler minneskort än om du spar bilderna i jpeg. Men om du lär dig använda vitbalansen, dels ställa in den efter ljuskällan, men främst välja bland de förvalda lägena, så kommer du troligen att kunna få fler riktigt bra bilder än om du ska lära dig en helt ny teknik samtidigt.

Lär dig gärna att jobba från råformat, men om du inte redan kan ställa in vitbalansen rätt utan att ens fundera över hur det går till, så finns mer att vinna på att med hjälp av Vitbalans och kompensering få bättre bilder i jpeg-format.

[mingdie]
0

Jag håller inte med föregående. Om du tar bilderna i RAW så har du all informationen kvar och du kan göra mycket mer än att bara fixa vitbalansen. Alla kameror är inte alltid bra på att omvandla till jpeg.

Du får naturligtvis mindre plats på minneskort men om du tankar över på ett USB minne eller liknande så spelar det ingen roll. Att redigera från RAW till jpeg kommer att gå snabbt för dom flesta foton. I RAW programmen kan du ställa in dina egna inställningar så att dom flesta foton går snabbt. Sedan kan du ta mer tid på dom där som behöver ändras mer. Det är också fördel att fota i RAW om du får ett bra foto som du vill förstora och rama in på väggen.

Kattjazz
0

Du får extremt mycket bättre slutresultat om du fotar i RAW. Du får med största möjliga mängd information i bilden och kan arbeta med den sen. jpeg är ett självförstörande format, varje gång du öppnar en jpeg bild, gör ändringar och sparar förlorar du information.

#2 är faktiskt helt ute och cyklar här om du ursäktar uttrycket. Skaffa ett större minneskort om du vill ha mer plats. Ingen profesionell fotograf fotar i jpeg, om man nu inte plåtar sport exempelvis och skickar bilder direkt ur kameran till en redaktion eller liknande. Eller om han/hon har en speciell anledning till det. Helt enkelt eftersom rawfiler innehåller all information och ger ett mycket bättre resultat.

//Katt

sajtvärd på Devon rex ifokus

werner
0

Håller med två sista ovanstående dock måste du nog som sagt införskaffa fler minnen.