Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1027 ggr
Stefan
0

ISO-tal

Vad är ISO-tal egentligen och hur används det? Jag fick en rekommendation att ha ett högt ISO-tal då jag ska ta bilder i en regnskog/djungel, 200 eller helst 400. Någon som kan förklara lite vad det betyder? :)

Robert
0

Fotar du analogt är det ingen fara med höga ISO-tal på filmerna. Fotar du dessutom med s/v så kan du gå upp i riktigt höga ISO-värden som 1600 och tom högre.

Fotar du digitalt så ska du se upp. Med kompaktkameror så kan du få riktigt ordenligt brus, dvs korniga bilder med höga tal. Lägre tal desto jämnare bild.

Du har säkert fått rekommendationen eftersom det kan vara rätt mörkt under alla blad. Det kan bli problem om du fotar aport eller fåglar som hoppar omkring då du inte kan använda kort slutartid. Däremot om du fotar blommor eller stenar eller annat som inte rör på sig så gör det mindre med längre slutartid, men det kan finnas risk för rörelseoskärpa om du inte använder stativ.

Sammanfattning.

Höga ISO-tal = snabbare "film" - mer korn.
Låga ISO-tal = trögare film - mindre korn.

Hoppas ovanstående korta förklaring var till någon hjälp och att du blev lite klokare.

Hälsningar

Robert

PS. När du fotar i skugga så kan du räkna med att det blir ett blått skimmer över bilderna om det är soligt för övrigt. Det är det blåa skenet från himmeln som avspeglar sig. Lägg på ett varmfilter (orange) på objektivet eller bäst i efterhand om du fotar digitalt. Om du gör det i efterhand så tar du inget ljus i fotoögonblicket.

AktieTrader
0

ISO kommer från filmvärlden. Det beskriver hur känslig filmen är för ljus. ISO 200 är dubbelt så känsligt som ISO 100. Lägre ISO ger finkorningare film. Med dubbelt så snabb film så kan man ha dubbelt så snabb slutartid.

Förklaring på wikipedia

edit: attan vad snabb du var robert :-)

Robert
0

#2, bra tillägg med snabbheten.

Antag att du har din kamera inställd på största bländare och upptäcker att du kan bara fota med en slutartid på 1/125 s. Din kamera är för övrigt inställd på ett ISO-tal om 100. Nu är din tanke att fota virre hackspett som är en fena på att röra sig. För varje snäpp upp med ISO-talet så får du ett stopp snabbare slutartid. I mitt exempel så skulle med ISO200 ge 1/250 s, med ISO400 ge 1/500s osv.

Nackdelen blir som sagt grynigare bilder.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Jag måste säga emot dig Robert att det inte gör något med höga ISO på film. Det är en väldig skillnad mellan ISO 100 och ISO 400 i kornighet. Jag tycker ISO1600 på många digitala systemkameror är betydligt bättre än ISO 400 på film.

Jag har fotat med ISO 800 en gång med film och det är ordentligt korningt. Skall se om jag hittar bilderna nån gång.