Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 847 ggr
Robert
0

Herrgårdsforsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Herrgårdsforsen heter området där jag bor i Vanda. I morse var jag ute och tog några bilder straxt efter att solen hade gått upp. Det finns inte så mycket till landskap precis utanför huset men ett par bilder blev jag rätt nöjd med. Jag tycker att ljuset var härligt och daggen gav det lilla extra. I PS har jag justerat "Levels" och dragit upp "Saturation" något.

Jag fick lite blodad tand, och imorgon tänkte jag ta fler bilder. Och sätta på mig lite varmare kläder för det var kallt med shorts och tunn tröja.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Här en till bild och då tog jag några steg åt sidan, notera i bilden innan så har jag klonat bort en gsmantenn men i bifogat finns den kvar.

Inställning kamera, RAW, ISO 50, f7-8, Vitbalans på solljus och jag använde stativ när jag tog bilderna.

Robert

Robert
0

Nu under morgonen tog jag lite bilder för att fånga in soluppgången. Här är en björkallé som jag tycker blev lyckad. Man ser att jag har använt lång slutartid om man tittar på gräset till höger i bild.

f/6.7, 53 mm och underexponerad med 1 stopp.

Robert
0

Solen stiger upp över husen. Jag har justerat i "levels" en del.

Tom
0

Otroligt snygga bilder!

Tom

Robert
0

Tack Tom!

Idag var jag iväg till köpcentrumet och köpte mig nya numret av Practical Photography Film&Digital. I det numret ger dom handfasta tips om hur man kan ta Landskapsbilder.

Väl gjort så gjorde jag ett försök. Solen stod nästan som högst och jag böjde på knäna, hade ett polfilter på och tog en bild på vår lilla vattenpöl intill vår lekpark.

Väl hemma har jag justerat "Levels" lagt på ett "Warmfilter 81", beskurit den rejält och till sist fixat till en fotoram. Jag la in originalet i bild.

Robert

Robert
0

I tidningen, "Try a high or low viewpoint. By getting a new perspective on your subject you will improve your creativity."

En bild tagen från low viewpoint.

Robert

Robert
0

Andra objekt i samma område. De båda står mitt emot varandra och diskuterar om vilken park vi ska gå till.

Hälsningar

Robert

gurin
0

Objekt och objekt. Jag tycker de ser ut som subjektGlad.

Kunde inte låta bli liksom.

mvh/gurin

Robert
0

gurin, då var bilden tydlig Flört.

Jag fick gå in och medla och det blev istället naturområdet lite längre bort. Där fanns det nytippad sand så alla parter blev nöjda, och även pappa som fick solnedgång.

Hälsningar

Robert

gurin
0

Robert, den sista bilden blev riktigt bra. Modellen är skarp, bagrunden intressant och ljuset fint.

mvh/gurin

Robert
0

Tack gurin! Jo, skärpan ligger en aningens fel i #7, skulle ha valt en annan bild. Det gör mycket när skärpan inte är på ögonen.

Här är en till, speglingarna i vattnet gör "inramningen". Sand, vatten och lite annat smuts satte fart på modern, och helt plötsligt blev bilderna inte så intressanta.

Hälsningar

Robert