Motljus

#1 (BMJ)
Bilden #1 imponerade på mig även om du tycker att det det var ett tacksamt motiv… :)
---
På resesajten hittade jag en annan motljusbild som jag också gillade och som dessutom också var från Island. Lägger med den fotografens tillåtelse ut några varianter på bilden samt en länk även här.
Det verkar inte bättre än att man måste bege sig till Island snarast möjligt och börja fotografera i motljus… :)
// staffan

#1,2 - vackra bilder, ger lite idéer för mitt projekt. Om vi inte har tillgång till gesjrar (heter det inte så) så kan man ju använda vattenfontäner, men det gäller att skynda på iom att det snart fryser till.
Staffan, den var inte tokig den heller, riktigt snyggt.
Hälsningar
Robert

Robert- Jag tycker den högra av dina bilder är den bästa. Den vänstra bilden kändes som lite "myrornas krig" :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Snyggt Johan, jag gillar de långa skuggorna, och vinkeln när skidåkarna kommer från vänster hörn.
Hälsningar
Robert

Johan, fin bild var är den tagen?
Bra bild Johan. Hela bilden bygger på ett spel mellan linjer. De långa skuggorna ger ett djup i bilden. Diagonalen (skidspåret) ger en känsla av rörelse. Det leder blicken in i bilden.
Bra bild, helt enkelt
/BMJ
Tack för den fina kritiken!
Bilden är tagen i Riksgränsen i februari i år. Vi gick på topptur till en närbelägen topp. 5 timmar vandring uppåt med stighudar. 30 minuter offpist ned och sedan 30 minuter till glidande tillbaka till bilen.
Rekommenderas varmt!
Mvh // Johan

Tjusiga bilder Johan, jag gillar de skarpa skuggorna och bonusmaterialet var en höjdare. Det var frikostigt!
Hälsningar
Robert

Robert, gillar också hö bild bäst. Känns mest harmonisk, bra att kontur av skogen syns i hö bildkant. Det svarta hålet i vänster bild känns störande.
#1-2
BMJ, fina bilder bägge två. För länge sedan bodde frun på Island under ett knappt år. Jag gar sett många bilder därifrån. Verkligen ett foto el dorado.
Johan, perfekt skid-och vinterbild. Blir sugen fast jag är långt ifrån någon skidfantom.
#11: Den bilden tyckte jag var störtläcker.
Vänliga hälsningar
Niklas

En variant av ovan i #17 i porträttformat.
De bilder i #16, #17, #18 överväger jag att ha med i mitt nästa fotoprojekt.
"Photograph #2, Photograph an outdoor object-not a person-that you think is enhance by the dramatic effect of the sun coming toward the camera and backlighting a object. Photograph the object in this light."
Hälsningar
Robert

gurin, bra gjort. Du har en skarp och bra exponerad bild. När du exponerar mot himmeln så blir träden/skogen mörk. Hade du ställt in exponeringen för skogen genom att hålla ned kameran så hade himmeln blivit utfrätt och skogen rätt exponerad.
Hälsningar
Robert
Tack Robert. Min tanke var att få till det där "bakljuset" jag såg när jag gick förbi. Det syns bättre på den fullstora bilden att kanterna och baksidan av träden liksom lyser. Borde nog som du säger ha tagit någon bild exponerad mot skogen också. Den elektroniska sökaren på min kamera är dock så liten att det är svårt att se hur det blir. Dessutom har jag ställt ned ljusstyrkan på skärmen så att den nästan blir värdelös. Det känns viktigare att spara på batteriet. Det brukar ta slut före minneskortet. Kontentan att är att jag alltid måste vänta till dess att jag kommit till min dator för att se hur det blev.
Skall se om jag hinner med att lägga ut någon bild på broarna som jag egentligen stannade för att fotografera.
mvh/gurin

Bromma kyrka, mittendelen den runda delen, byggdes 1160. Senare påbyggd på 1400-talet och 1600-talet och slutligen på 1960-talet.
När jag bodde i Bromma så berättade en granne till mig att när hon var liten så rodde de ut till kyrkan. Numer går inte Mälaren så högt upp som till kyrkan.
Hälsningar
Robert

Jag håller på att avsluta "Unit 3" och i den fotokurs, hos New York Institute of Photography, jag genomgår så ingår det ett fotoprojekt till varje kursavsnitt. I projektet:
"Photograph #3. Photograph an outdoor object-not a person-that you think is enhance by the dramatic effect of the sun coming toward the camera and backlighting a object. Photograph the object in this light."
(även nämnt i #18, här ovan)
Se bifogat, det är den bild jag har lämnat in till skolan.
Läs även den artikel jag har skrivit om "Ljusets riktning".
Hälsningar
Robert
(fick med fel text i bild)

Fina bilder bmj, lite svårt att bilda någon uppfattning om dom då de är rätt stora i storlek. Trevligt att du har delat med dig
Robert

#28, väldigt levande bild, trevligt komponerad med trädet i det gyllene snittet och kranen som en dino som ska till att äta upp trädet. Trevligt med fågeln som flyger in i bild. Härligt ljus.
#29, härligt ljus och fin dimma i bild. Jag skulle nog få solen till att vara lite mer in i bild åt höger för att på så sätt få lite mer luft på vänster sida. Hästarna skulle hamna fint i mitten och bilda ett repeterande mönster.
#30 Ser ut som mysko gubbe som går längst till höger i bild. Horisonten är sned. Bilden är blir lite festlig med "gubben", men han går åt fel håll, och inte över i bild.
Hälsningar
Robert

>BMJ
Den bild du lagt upp i #29 var verkligen underbar! För många år sen var jag ofta ute och fotograferade under dagens första timmar - det vilar ett magiskt lugn över bilder tagna de där timmarna.
// staffan

#28,29,30 Härliga bilder
mvh/bjorsa

#29 BMJ, helt underbar bild, riktig John Bauer-trolls känsla!