Dagens bild 6 november

Läcker bild… dubbelexopnering i ps??? hur gör du då. Jag hra ps 6.0 så det kanske inte går på en så pass gammal version.
Här kommer mitt bidrag. Glömde ficklampa, så att försöka mig på att köra manuellt var bara att glömma. Men stativ hade jag. Men visst skulle jag kunna få en skarpare bild med längre tid och högre bländare? Nu körde jag programautomatik och den ställde tid 2 sek och f/4,5. Objektivet är en DX AF-s Nikkor 18-70mm 1:35-4.5. För objektivet har väl också en stor betydelse. Avståndet till skorstenen beräknar jag ca 0,8 - 1 km. Bra att vet om det är värt att åka dit och göra nya försök.
Det är månen som lyser bakom skorstenen och det är en av skorstenarna på Kubal Aluminium i Sundsvall. Snyggt hade det varit om jag hade fått med alla skorstenarna (4 st) de är i olika färger… vacker syn när man kommer och åker efter E4 söder om Sundsvall.
Tack Runsviks :-)
Jag hittade en artikel i tidningen FOTO häromdagen och testade det idag. Man tar en normalbild på låt säga en blomma. Och sen tar man en exakt likadan bild (använd helst stativ så du inte rubbar kameran) men den här gången låter man blomman gå ur fokus, så den blir lite oskarp. Sen lägger man ihop bilderna på varandra i photoshop. Jag arbetar i CS2 så jag vet inte hur man går tillväga i din verision men det borde gå. Jag testade med en blomma hemma i köket men kan du ta en bild utomhus så blir den ljusare och finare. Eventuellt måste man underexponera lite så att inte det ljusa i bilden blir för ljust. Inomhus så här gick det bra men jag kan tänka mig att det är annorlunda ute i solen. Jag kan tänka mig att landskapsbilder nu så här på hösten kan bli väldigt drömska och vackra med den här tekniken. Eller bara ett färgglatt löv kanske.

Kul, det ska jag testa… tack
och jag kan inte tro att det blir några problem i ps 6.0.

Läcker….
Försökte mig på månen igår, men det blåste för mycket, blåste för många moln alltså…
Dagen fick en liten utflykt under allt vabbande, men frisk luft behöver man… [http://www.kurtson.se/images/061107/index.htm](http://Dagens tur "Dagens tur")
www.kurtson.se/images/061107/index.htm " rel="noopener noreferrer" target="_blank">
inte lätt med länkarna här…
#7 Om du byter plats på länken och texten "Dagens tur" så blir det nog bra. :)
mvh Martin

mihe, bra testbild, men inte vågen ;)
Robert