Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1425 ggr
Citron
0

Brännvidd och MACRO?

Brännvidd?
Alla förklarar så komplicerat vad brännvidden innebär. Jag har fått för mig att ju högre brännvid du har, desto mer ljus släpper kameran in, villket är bra på natten. Men problemet då är att om man råkar få med en lamp-stolpe, blir det en "ljusboll" runt den? Lägre brännvid skall man använda sig utav på dagen eller om man kanske vill fotta lamp-stolpar. Har jag rätt? :-)

Kan på min kamera ändra brännvidd från F2.8 till F5.6. Eller det kanske inte har någonting med brännviden att göra, det är som sagt någonting jag bara fått för mig?

Har även dessa inställningar, där det lägsta är NR30" och 1000 är högst. Det blir ljusare kort ju lägre jag väljer. Men då måste kameran också stå blixt stilla några sekunder för det verkar som linsen håller sig öppen.

Dessa inställningar finns bara i MACRO läge. Har även märkt att ju lägre antal jag använder, desto bättre MACRO bilder blir det.

Kanske någon kan hjälpa mig och förklara lite lätt och kortfattat hur allting igentligen menas, för jag har en kännsla av att jag har fel i de ovanstående teorierna.

MVH
- Jim Johansson

Robert
0

Brännvidd = objektivets vinkelomfång, vidvinkel - normal - tele. Jag har tre objektiv med olika brännvidd (10-22), (17-85) och (70-200).

F2.8 = står för hur snabbt objektivet är. Lägre tal desto snabbare objektiv har du för objektivet kan släppa in mer ljus. Högre tal har du på oftast billigare och sämre objektiv och dom är trögare. Jag upptäckte på min ena zoom att den lämpar sig sämre för inomhusfotografering just för porträtt så jag har beställt ett nytt för det ändamålet. Ett som är snabbt med fast brännvidd, vilket gör den mindre klumpig - F1.8.

NR30 -1000 = tror jag är inställningar för ISO-tal. Lägre tal desto mindre korn, brus i bild.

Andra får gärna fylla i. Kunskaperna är rätt färska för mig och jag kanske har missat något. 

Hälsningar

Robert

Micke-b
0

Macro har inget med brännvidden att göra utan med avbildningsskalan. Ett rikitig macro har en avbildningsskala på 1:1 vilket innebär att avbildningsvinkeln är samma före och efter objektivet. Ett "vanligt" objetktiv har avbildningsvinkeln 2:1 vilket innebär att avbildningsvinkeln är halverad efter objektivet. Jag vet inte om någon blev klokare av det här men det är svårt att förklara utan illustration. Jag har sett en illustration som beskriver detta men kunde inte hitta den nu. Det finns t e x teleobjektiv med 200mm brännvidd som är 1:1 macro. Ett sånt objektiv kan man använda för att ta macrobilder på inseketr utan att komma för nära och skrämma bort dem.