Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 570 ggr
[kloakmunk]
0

objektiv fråga

tjena allihopa,

jag förssöker lära mej om objektiv nu så all hjälp på frågorna e uppskattade.

om jag har ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro    och vill ta ett makro kort på te.x en blomma som e typ 1 meter från mej.

blir det bra då?

eller ska jag vva närmare eller längre ifrån??

jag fattar itne riktigt. eller så kan det va så att jag läst alldeles för mycket under dagen så jag blandar ihop allt

mvh allex

UlrikaG
0

Det beror på närgränsen på objektivet.

Med Macro-läget är närgränsen 95 cm, det innebär att du måste stå minst 95 cm från objektet för att få objektet skarpt, annars fokuserar objektivet bakom föremålet.

Kopplar du bort macro-läget på objektivet blir närgränsen 1,5 m, vilket innebär att du måste stå minst 1,5 m bort för att få en skarp bild på föremålet.

Dessa närgränser gäller just detta objektiv. På annan optik är det annan närgräns.

[kloakmunk]
0

okej.. tack så mkt….. :D

det stog något på cyberphoto om att i makro läge skulle de va 1:2 vid 300mm

menas inte det att man kan va 30 cm ifrån och få skarp bild och att storleken på bilden blir skalan 1:2 ??????

UlrikaG
0

Nej, det innebär att objektivets macro-läge avbildar i skala 1:2 (ett riktigt macro avbildar i skala 1:1 dvs naturlig storlek).

Närgränsen förändras inte, den är ständigt 95 cm för macro-läget och 1,5 m för det normala läget.

Som jag minns det går det endast att koppla på macro-läget vid full zooming, dvs när objektivet zoomats ut till 300 mm (eller strax där innan).

Macro-läget får alltså inte att koppla på vid 70 mm brännvidd.

[kloakmunk]
0

ja att föremålett på bilden är i skala 1:2….. :)

okej de visste jag värkligen inte att de bara gick att sätta på makro läget då.

men de e vell ganska dumt konstruerat med tanke på att dom borde nog gjort tvärt om… :D

tack för hjälpen…