grumliga bilder
skulle verkligen vilja ha hjälp med att få till såhär "mysigt grumliga" bilder.. De blir så mycket mer intressanta då.
(bilden kommer från http://beatasbilder.blogg.se/ )

Skulle verkligen vilja ha hjälp! tack på förhand! =)

putt
Hittade inte bilden & förstår inte vad du menar med grumlig :D
Testa med att lägga godis i en skål & fotografera ovanifrån? :D *ironi* XD
-' Rebecca Johansson

#2 nejmen ljuset är lite mörkare (typ gulaktigt) och jaa, suddig utan att vara.. suddig xD
hmm.. inte den jag klistrade in i inlägget? =O
Den är för liten för att man ska se :D
-' Rebecca Johansson

Kan inte hjälpa dig palsternackan, men till Oriel så kan jag säga att du kan gå in på bloggen så finns bilden och sådär om du bara bläddrar ner lite. :P

#5 okej =) tänkte att det kanske kunde ha något med iso att göra, men det verkar inte så…

Vad är det du menar mod suddiga bilder? Oskärpa? Brus? Korn? Om du förklarar lite mer kan jag hjälpa dig =)
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus

#7 liksom lite brus, men inte alls suddigt ;D hahaha går inte att förklara^^
#8 hmmm, typ lite så, men ändå inte riktigt ^^
GÅR verkligen inte att förklara xD

Kan du inte fråga blogginnehavaren ? :)

hon svarar inte =(

aha… :/

Det är ortoneffekt du är ute efter.

#13 precis! =D .. det går aatt göra i kameran va? MAn behöver vä inte photoshop?

#13 hittade allt utom mättnad i kameran =/
#16. Man behöver ett bildredigeringsprogram för det. Tex The Gimp som är gratis och bra. :)

#17 måste man redigera varenda bild då..? hmm, trist xD

Det finns program som kan automatisera en del redigeringar. Phatch är ett exempel.

#19 okej, gratis? ^^

Henne bild ser ut att vara redigerad, men du kan ju alltid försöka med att höja ISO:t (för att få brus), ändra vitbalansen lite (för att få gulare toner) och ställa in så att kontrasterna ökar men färgmättnaden minskar(?) finns någonstansi menyn beroende på vilken kamera du har. Det är iaf så jag hade gjort utan bildredigeringsprogram. (Enklast är ju såklart att använda photoshop/gimp eller liknande) Lycka till =)

#21 tack! =) jo jag har faktiskt båda två, men fattar lite för segt för att klara av något annat än att beskära! XD

Och det går faktiskt att se varför bilderna ser ut som Polaroid-bilder om man går in på sidan. Hon visar ju faktiskt filmerna som hon fick av sin mamma…
Den "grumliga" tonen och färgen kommer av tekniken. Polaroid blir så, i synnerhet om filmerna har lagrats lite länge och kanske för varmt.
Om man kan göra ett liknande resultat med bildbehandling? Jovisst, men det är nog ganska knepigt. Om man kan redigera kurvorna för de olika färgerna separat så kan man få till ett sånt "kippstick" som många av de här bilderna har, och så kan man lägga på en slöja; just det är ganska lätt om man kan jobba med flera lager. Gör man sedan ett skript för att göra den redigeringen automatiskt så kan man få till en effekt av gammal utgången polaroidfilm.

#23 Det finns några enkla genvägar. Man kan ladda ner programmet poladroid som du hittar här
Eller ladda ner insticksprogrammet ailienskin för photoshop. Där kan du få olika filmefekter, altså välj en analog film så läggs ett filter på som skapar utseendet som just den analoga filmen skulle ge.
Det hittar du här
du kan välja prova plug-inen en månad. Exposure ska det va.
Polaroid lever än =)
//Katt

#24 men kostar det programmet? och hur får man bilderna att bli så sedan?

coolt! måste testas! =D synd bara att det inte går att göra direkt i kameran ^^

Ganska kul program.. =)
Det tråkiga är att den skär bilderna så de blir polaroidformat(=kvadratiska)…

JAG ÄLSKAR DET! WIHUUUW! nästa steg blir att få tag på en polaroidkamera ;)
Visst inte ens vad polaroid var tills jag ställde min fråga här, man lär sig alltid något nytt!
Tack så jättemassor!

Polaroid är grymt! Det tråkiga är bara att det inte tillverkas någon polaroidfilm längre. Det går att få tag i film på ebay men annars är det kört. Man får leka i datorn istället.
//Katt

#30 polaroidfilm går faktiskt att köpa! =) runt 200 kr för 600 pack på fotokungen .se =D men mste man ha en sån kamera då? =/

#31 Det finns de smarta som har köpt på sig film, fotokungen tex =) Ja, man måste ha en polaroidkamera. Det kan du hitta på nätet, tradera eller ebay tex. Men se till att du köper en kamera som passar med filmen som finns att få tag på. Skulle tippa på att det är 600serien.
//Katt

#32 å gud vad jag vill ha den =)