Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1059 ggr
Bleenda
0

Kritik på hundbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar varför jag inte får så skarpa bilder. Jag är hyffsat nöjd med boílden. men jag vill ha knivskarpa bilder. Har det med objektivet att göra?

Jag fotar med Canon 450D  Sigma 28-300 ojektiv 3,5-6,3.

BamBam
0

Öka skärpan i ett bildredigeringsprogram, t.ex. Photoshop.
Jag ökade skärpan i Photoshop, gjorde inte så noga men resultatet är markant.

Fin vovve! :)

Niels
0

Vitbalansen är fel och dessutom är bilden oskarp.

Tyvärr BamBam Går det inte att fixa en oskarp bild i PS, ditt exempel är sämre än orginalet!

BamBam
0

Enligt dig kanske, själv tyckte jag att mitt exempel var mer tilltalande när det kom till skärpa. Men bilden var ju väldigt dålig så det var inte så mycket att rädda.

Haha, det var det dummaste jag har hört. Så du menar att det inte går att fixa en oskarp bild i photoshop? Om bilden är oskarp så fixar man ju till den med skärpverktygen.

Niels
0

BamBam. Nej, skärprverktyget i PS kan tyvärr inte fixa en från början oskarp bild, inget kan program kan rädda en oskarp bild.

Detta lär du dig förmodligen med mer erfarenhet av bildbehandling.

Ditt exempel är så fatalt dåligt så det borde aldrig visats här!

Bleenda
0

Hoppsan! Jag måste säga att bilden blev till det sämre. Ursäkta BamBam, men man kan inte skärpa till en bild som du gjorde. Men tack i alla fall. Det var ett tappert försök.

#2 Visst är bilden oskarp. Det retar mej väldigt, för jag är fruktansvärt petig. Bilden är tagen vid en solnedgång och ljuset blev därefter. Men kan det oskarpa bero på objektivet? Är det inte tillräckligt bra?

Hannybee
0

Jag tycker man kan lägga på liiite skärpa, men absolut inte för mycket! Ett annat sätt att få hunden att framträda mer är att lägga på ytterligare oskärpa i bakgrunden.

Angående bilden så tycker jag att du har fångat hundens uttryck bra, den ser vaken och pigg ut. Bakgrunden fungerar också och du är i hyfsad jämnhöjd med hunden. Bra jobbat! :D

[mingdie]
0

Det är inget fel på vitbalansen vilket du ser på snön. Det gula ljuset som solen ger är fin.

Jag tror att du kanske har för lång slutartid och att du rör kameran lite. Försök att använda en snabbare slutartid. Annars är det en fin bild.

Bleenda
0

#7 Tack ska du ha.

Kameran är handhållen. Jag ska testa med slutartiden.

Alla tips är välkomna om man ska komma någonstansGlad

Wendlas
0

Jag testade att göra en standardskärpning i Photoshop. >filter >skärpa >oskarp mask. Mängd 150, radie 0,3, tröskelvärde 0. Vet inte om det syns någon skillnad. Döm själva.

#3 #4 Det här med att skärpa bilder i PS är ju en definitionsfråga. Visst kan man manipulera pixlarna i en oskarp bild så att den upplevs skarpare, men har man då ökat skärpan? Som sagt, en fråga om tyckande, som så mycket annat när man diskuterar bilder.

Bleenda
0

# Tack för hjälpen Wendlas. Vet i sjutton om inte bilden blev lite klarare. Jag tror det faktisktObestämd

bapsan
0

Tyvärr BarnBarn bilden blev helt överskärpt, Wendlas blev betydligt bättre. Jag tror att objektivet kan ha en viss betydelse, men en mindre bländare tex 8 kan påverka skärpan också, dock blir ju även bakgrunden skarpare, så för att göra bakgrunden oskarpare så bör ju en större bländare användas. Testa med lite olika slutar och bländar tider, en bra regel annars är att fokusera på ögat som är det viktigaste att det blir skarpt. Till slut jag tycker ändå att ditt helporträtt av vovven är jätte fint han står i suverän balans och har ett underbart uttryck.

mvh/Siw

Bleenda
0

#11 Tack så jätte mycket, Siwan!

Det där med ögat har jag aldrig hört. Men du har helt rätt. En bild med ett klart och fint öga gör att bilden får liv.

Spetsar är hemskt tacksamma att fota. Dom är vakna och nyfikna nästan jämt.

Nu måste vi skynda oss till Skinnarsågs fallet och fånga smälltvattnet från bergen.

bapsan
0

Ja det måste vi verkligen hör av dig om du får loss nån tid på söndag.

CaolIla
0

Bleenda: Det är definitivt skakningsoskärpa. Kortare slutartid är enda lösningen. Kan ju gå med bättre stöd för kameran också men risken är ju att hunden rör sig.

Teleläget är ju bäst för en sådan här bild eftersom du då softar bakgrunden, men tele kräver kortare tid samtidigt som det på ditt objektiv ger sämre ljusstyrka vilket ger längre tid.

BarnBarn: Visst kan man skärpa bilden i PS men då skärper du allt, även kornigheten. Det blir bara grynig röra precis som på din bild.

Bleenda
0

#14 Tack för tipset.

Jag har ett stativ och jag har försökt använda det. Men hunden rör sej och marken är ojämn.

Det kan vara som du säger med skaknings oskärpa. Har man tagit en massa bilder blir man ju till slut ganska trött i armarna. Sånt här märker man även vid skytte.

Jag är så himla glad för alla tips och förslag jag fått av er allihop. Man lär sej något nytt varje dagSkrattande