Studiobilder
Hejhej, gjorde en egen ministudio-liknande sak igår och tog massor av bilder. Gå gärna in och säg vad ni tycker, jag är helt nybörjare på studiobilder och har mest lekt med ljus, men somsagt var ge gärna kritik!
[

Jo, du är på väg.
Kolla i bruksanvisningen hur man ställer in Vitbalans i din kamera och lär dig göra det någotsånär kvickt; det är en funktion som du kommer att ha mycket nytta av när du har lärt dig använda den. Vitbalansen justerar färgen efter ljuskällan, så att man får naturliga färger.

Tycker det var fina bilder nåra var en aningen mörka. Kanske skulle skaffa en kraftigare lampa. 

Det behövs inte kraftigare lampa för att göra bilderna ljusare, man kan öka exponeringstiden. Sensorn i digitalkameror har inte reciprocitetsfel som film har, så man kan öka exponeringstiden så mycket som behövs utan att färgen påverkas. Bilden jag har lagt här är tagen i dagsljus in genom ett fönster och med hjälp av några reflektorer för att lätta skuggsidan och ge lite glans över den ena axeln. Exponeringstiden är en sekund och det är taget med en av de bättre kompaktkamerorna. Färgen i bilden är inte redigerad, vitbalansen är inställd på dagsljus (solsken), men det var mulet och relativt svagt ljus.
Det går precis lika bra att jobba med en enda lampa och att lätta skuggor med reflektorer där det passar. Reflektorer kan man göra själv genom att till exempel klistra aluminiumfolie på en bit kartong. Om man skrynklar folien så ger den inte skarpa reflexer. Det går också att använda speglar, jag har använt en rakspegel för att lätta upp på benet, och en vanlig papperskasse för att lätta så att reprullen inte blev för mörk.