Studiobilder
Hejhej, gjorde en egen ministudio-liknande sak igår och tog massor av bilder. Gå gärna in och säg vad ni tycker, jag är helt nybörjare på studiobilder och har mest lekt med ljus, men somsagt var ge gärna kritik!
[

Jo, du är på väg.
Kolla i bruksanvisningen hur man ställer in Vitbalans i din kamera och lär dig göra det någotsånär kvickt; det är en funktion som du kommer att ha mycket nytta av när du har lärt dig använda den. Vitbalansen justerar färgen efter ljuskällan, så att man får naturliga färger.

Tycker det var fina bilder nåra var en aningen mörka. Kanske skulle skaffa en kraftigare lampa. 

Det behövs inte kraftigare lampa för att göra bilderna ljusare, man kan öka exponeringstiden. Sensorn i digitalkameror har inte reciprocitetsfel som film har, så man kan öka exponeringstiden så mycket som behövs utan att färgen påverkas. Bilden jag har lagt här är tagen i dagsljus in genom ett fönster och med hjälp av några reflektorer för att lätta skuggsidan och ge lite glans över den ena axeln. Exponeringstiden är en sekund och det är taget med en av de bättre kompaktkamerorna. Färgen i bilden är inte redigerad, vitbalansen är inställd på dagsljus (solsken), men det var mulet och relativt svagt ljus.
Det går precis lika bra att jobba med en enda lampa och att lätta skuggor med reflektorer där det passar. Reflektorer kan man göra själv genom att till exempel klistra aluminiumfolie på en bit kartong. Om man skrynklar folien så ger den inte skarpa reflexer. Det går också att använda speglar, jag har använt en rakspegel för att lätta upp på benet, och en vanlig papperskasse för att lätta så att reprullen inte blev för mörk.
Palsternacka, du är en god bit på väg, och jag tycker att din studio ser bra ut. Du behöver jobba lite med tekniken, både belysningen och hur du exponerar. Om din kamera har live-view och histogram kan du säkert läsa ut en hel del ur histogrammet, annars kan du göra ett histogram efter att du har tagit bilden. Och för att färgerna ska bli bra måste du ställa in vitbalansen, det står i bruksanvisningen hur man gör. Det säkraste brukar vara att mäta vitbalansen, exempelvis mot ett gråkort. Ett vitt papper kan funka, men ofta finns det optiskt vitmedel i papperet som gör att det inte blir en rent vit färg (spektrumneutral).
När man tar en bild där det är mycket vitt ska histogrammet ligga långt åt höger, man får använda pluskompensation om man använder automatiken. Och om det som i min bild är mycket svart, så får man använda minuskompensation. Det är ju meningen att det vita ska vara ljust och att svart ska vara mörkt i bilden.
Så på'n igen bara. Du kommer att kunna göra riktigt fina bilder om du fortsätter öva.

Tack för svar! =)
1# Tack så mycket, jag ska kolla det med en gång! (eller ja, så fort jag får tid ikväll, haha)
2# Ja det kanske behövs =) Jag får väl släpa med päronen till IKEA, haha
3# Tack för tiden du har lagt ned på att förklara allt så bra =) Jag ska som jag nyss sa till ett genast testa och leka med lite vitbalander! Men hur använder man en reflektor? Jag ska absolut göra en själv!
Är det någon som vet (till en helt annan fråga
) Jag tänkte köpa ett polarisationsfilter, då kan man välja från 55-67 (tror jag) mm. Hur vet man vad man ska ha? Har letat efter något på objektiven men hittar inget. jag använder mest canon eos 1000ds kitobj.
Måste vara pucko hittade inte studio bilderna ^^

#5 jasså? =0 hmm.. ska se om jag kan försöka hitta ett inlägg och länka, annars finns de lite längre ned om du drar nedåt ^^ tror att länken fungerar, annars kan du bara på startsidan kolla bland de senaste inläggen, då är det "ministudio" och "green in the thing"
här är mministudio: http://fisen.se.nu/
Ahh hade bläddrat förbi det ^^ gillade boken som var svartvit med hjärtformationen.

#7 tack! =D