Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1053 ggr
[kloakmunk]
0

uv filter, någono som kan hjälpa?

hej jag vet att jag ska ha ett uv-filter på 52mm till min nikon d40 med orginal objektiv.

det finns så många att välja på så jag vet inte vad jag ska ha??

vad e skillnaden påå alla dessa filter?

finns det ingen som kan skriva om alla filter så det finns i forumet?

:D:D

tack på förhand

Inkanyezi
0

Det är inte så mycket att fundera över när det gäller UV-filter. Egentligen behövs det inte för bilderna, men det kan skydda linsen så att den inte blir repad. Du kan ta vilket som helst av alla UV-filter som passar, det som måste stämma är filtergängan, diametern på gängan som sitter längst fram på objektivet.

Alltså tar du ett UV-filter på 52 mm; resten hänger på tillgång och pris.

På Kaffebrus hittar du det för ungefär en hundralapp.

[kloakmunk]
0

okej. jag trodde det va mycket mer kompliserat. :D

tack för hjälpen då.

men en fråga till i så fall. hur menar du med gängan?

jag vet att den ska vara 52mm men någon gänga visste jag inte om.

eller e det  samma på alla?

tack åter igen :)

Inkanyezi
0

Längst fram på objektivet finns en gänga, en hongänga (invändig). Filtret har motsvarande hangänga (utvändig) som kan skruvas in i objektivets gänga. Framtill på filtret finns en likadan hongänga, så att man kan sätta på ett motljusskydd som skruvas in eller ännu ett filter. Motljusskydden brukar vanligen inte skruvas i, utan fästas utanpå med ett snäppfäste.

Alla filtergängor har samma stigning, så man behöver inte fundera över det, bara diametern.

Om det står 52 mm så är ytterdiametern på objektivets yttersta del något större, eftersom det är hangängans ytterdiameter som anges som mått.

[kloakmunk]
0

det är ett 18-55 objektiv och på under sidan av objektivet står det 0.28/0.92ft  (diameter tecken)52

det betyder att jag ska ha ett 52mm filter som jag har förstått.

har jag rätt?

:P  kanske va en dum fråga men frågar man inte om man e osäker så är det lättare att de blir fel….. :D

[kloakmunk]
0

jag ska ut till media markt nu och se vad dom har för priser annars beställer jag på kaffebrus som du visade.

TACK SÅ HJÄRTLIGT MYCKET!!!

:D