Breda bilder, objektiv?
Har en liten fundering, för ett par somrar sedan hade jag en släkting på besök, med sig hade han en analog systemkamera med ett objektiv som gjorde att han kunde ta bilder som var smalare och bredare än vanliga fotografier, alltså någon form av panorama..
Vad kallas såna här objektiv och finns det till digitala systemkameror?
Vore ju trevligt att ha menar jag! :D

Ett objektiv med den egenskapen kallas "anamorft", och för att bilderna ska bli så krävs att man har en anamorf lins även för projektion eller förstoring.
För kinofilm finns bland annat ett känt varumärke för tekniken, CinemaScope®, och en av de största tillverkarna av CinemaScope-objektiv för projektion var AGA på Lidingö.
Det finns anamorfa linssystem att sätta framför ett vanligt objektiv; för omkring trettio år sedan var de relativt vanliga bland prylföretagen i fotobranschen, men det lär nog vara ganska glest mellan dem nu. Om man hittar en sån och kan anpassa den till sin digitalkamera behövs ingen särskild projektionsoptik, utan man kan tänja bilden digitalt när man bearbetar den i ett bildbehandlingsprogram.
Det finns naturligtvis en viss marknad och möjligen begagnade linser; googla på: anamorf, anamorphic, anamorphic lens, så lär du hitta en del. Om du söker på "anamorphic lenses for sale" hittar du nog en del såna som man kan köpa.
Jag vet inte hur "trevligt" det vore att ha; en enklare väg att åstadkomma ungefär samma resultat är att ta med vidvinkel och skära upptill och nertill; den funktionen finns i många digitalkameror.