Vad är detta?
Med min gamla digitalkamera kunde jag få vita runda bollar på enstaka bilder, men sedan jag köpte ny, bättre och dyrare kamera (typ systemkamera) där blixten sitter högre upp, har jag sluppit dessa bollar.
Jag har tagit ca 400 bilder med den nya kameran, en av dem blev så här, vad kan det bero på? Reflexen från blixten i fönstret kan väl inte skapa dessa två ljusfläckar, en i nedre vänstra hörnet på fönstret och en på glasdörren.
Jag ser fram emot expertsvar
Bollar? Det är ju du själv dom raderat ansiktena på russinen!
#1 Du har uppenbarligen inte läst hennes inlägg särskillt noga.
*
Jag kan tyvärr inget bra svar på detta! :/ Damm i luften? Spöken? ;D Haha

#2 Spöken tycker jag låter hemskt otroligt, nej jag tror på fullaste allvar att det är RYMDKYCKLIGAR! vad kan annars skapa ljusbollar?
Skämt å sido jag är ingen expert men det jag och läst om "orber" och andra ljussken är att det oftast är partiklar eller fukt i luften som reflekter ljuset från blixten som sitter på kameran. Sätter man blixten ett par meter vid sidan om uppträder inte detta fenomen.
#3 Precis ;D
Jag har även hört talats om någon slags fjäril eller annan insekt som flyger runt.. Vet inte vad det kan vara men ändå. Kanske lika otroligt som spöken och rymdkycklingar ;)
Orber är stora oskärpecirklar som uppkommer då partiklar (damm, vattendroppar, insekter etc) hamnar kraftigt ur fokus. För att framträda måste de vara mer upplysta än bakgrunden, vilket är ett vanligt resultat av att använda blixt i mörka utrymmen.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Tack för era svar, jag håller nog på rymdkycklingar, de är säkert ute och rör på sig så här i påsktider.
Jag har läst artiklarna du tipsade om Bafo. Det är nog "oskärpeprickar", jag har en fast blixt på kamerna som inte går att rikta fast den sitter en bra bit ovanför objektivet.

De här är inte orber. Med din blixt blir det sällan orber, eftersom den sitter lite längre från objektivet.
Precis som du kanske gissade är det reflexen i fönstret som repeteras här; det är interna reflexer inne i objektivet som ger en bild av bländaröppningen med förskjutning beroende på hur kameran är riktad i förhållande till reflexen. Om du placerar dig så att du inte får kraftiga reflexer som den du har i fönstret så blir det inte några såna fläckar.
Bättre ändå, om du vill ta med blixt, är att skaffa en extern blixt, gärna en som går att rikta för reflekterat ljus.
Själv föredrar jag att ta utan blixt i såna här situationer. Det går alldeles utmärkt, endera med någon form av stöd, eller på fri hand med antiskak inkopplat. Man behöver relativt högt ISO, men din kamera kan ge bra resultat också med hög känslighet, jag skulle i första hand prova ISO 800.
När man tar i vanligt inomhusljus ska man ställa in vitbalansen på glödlampa.

#7 Tack för dina tips, Jag har provat och märkt att jag kan ta relativt bra bilder utan blixt inomhus, skall pröva mej fram mera.