Feed back
Fotograferar för att det roligt och har inte några ambitioner att bli tekniskt kunnig, än i alla fall. Däremot skulle det vara kul att få tips om hur jag kan göra för att bilden ska bli mer intressant, alltså från vilken vinkel jag bör ta bilden, perspektiv osv. Bifogar en bild och vill gärna ha kommentarer vad som är bra och vad som är mindre bra.

Hej Kazen,
jag tycker att in bild är fin! Du har fått till en bra komposition men kunde kanske tagit ett steg bakåt. Då hade vägglampans fäste till vänster i bilden kommit med och det hade känts naturligare.
Vill du fixa till bilden finns det en del du kan göra i efterhand. Jag skulle skärpa upp bilden lite försiktigt och höja kontrasten så att högdagrarna blir ljusare och lågdagrarna mörkare. (Svart blir riktigt svart och vitt blir riktigt vitt.) Bilden känns nu lite blek.
Som överkurs kan man få till en bättre bild om man har stativ tillgängligt. Då tar du en bild som den du tagit, där huvudmotivet är rätt exponerat. Sedan tar du en andra bild där himlen är rätt exponerad. Dessa två bilder klipper man sedan ihop i till exempel Photoshop. En del tar t o m tre eller fler bilder och sammanfogar.
// Thomas

Tack för tips! Den är tagen i Serbien, där jag just nu befinner mig. Vill ni se fler bilder, finns det på min sida. #2 lek på, bara kul att se vad man kan göra.

#0, bra väg in i bilden såsom du har gjort, du har valt att behålla husen och inte himmeln i din exponering vilket känns rätt i den här bilden. Kanske en lägre vinkel så att horisonten i bild hamnar ungefär ned 1/3 i bild.
Hälsningar
Robert

Mina frågor kvarstår