Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 923 ggr
mlij
0

Kamera på Parisresa

Hej alla!

Jag hittade ingen liknande tråd så jag skriver denna, inte helt hundra på var den ska placeras så jag satte den i Övrigt gruppen(?)

Jag ska åka med några vänner till Paris i slutet av April, jag tänkte ta med min Nikon D80, nu till "problemen"/frågorna:

Jag har aldrig rest mycket, och har inte så mycket koll på vad man ska se osv, skulle vara tacksam för lite tips om lite olika ställen i Paris man kan besöka för att fotografera så jag kan planera lite i förväg och inte bara gå shopping stråken som mina vänner helst föredrar om jag inte vet vart vi ska ;)

Nästa grej handlar om säkerhet, förutom att ha kameran med sig i handbagaget på flyget, vad/hur ska jag göra för att minska riskerna för att någon snor kameran från mig när jag är ute och fotograferar? Behöver alla tips jag kan få tror jag för det blir första resan som kameran följer med på. Vi ska (tyvärr för det är dyrare) sova på hotell med bara jag och mina vänner i rummet så det borde väl vara hyffsat säkert att ha grejerna där inne när man sover och sånt hoppas jag.

Tack på förhand!

Mvh Emelie

Wendlas
0

Jag har aldrig varit i Paris, men jag hade nog satsat på de äldre stadsdelarna (Montmartre???) och försökt hitta stämningsfulla motiv. Kanske lite långa exponeringar i kvällsljus utan blixt? Det kräver iofs att du får kånka med dig ett stativ…

mlij
0

hmm, ja jag får fundera på det där med stativet, vill egentligen för har tänkt ut lite grejer för eifeltornet kvällstid.. men det handlar om just det där, att kånka med mig ;) Går det ner i handbagaget så kan det helt klart vara värt att ha med =)

Inkanyezi
0

Paris är knappast annorlunda säkerhetsmässigt än andra europeiska storstäder. Det är inte större risk att bli bestulen än i Stockholm, men storstäder skiljer sig en hel del från mindre städer som Hässleholm till exempel. Med normal försiktighet ska det inte uppstå några problem, inte ens om du besöker Montmartre eller Quartier Latin kvällstid. Jag har varit i Paris otaliga gånger sedan slutet av sextiotalet, och de enda problem som jag har upplevt har varit med ohyfsade poliser när jag var ung och liftade med ryggsäck. (De visade mig fel avsiktligt.) Men det är inte typiskt, utan det gäller nog en mycket liten minoritet i den kåren.

Jag vet inte vad du kan vara mest intresserad av att fotografera. Det som är mest typiskt för Paris är nog kafélivet, och det har ju dokumenterats av väldigt många fotografer. Christer Strömholm och Tore Johnson är kanske de mest kända svenska namnen, men det finns många andra. Man behöver ju inte gå i någons fotspår, du har säkert ditt eget motivområde. Kanske du skulle sikta in dig på folks husdjur? Hundar? På så sätt kan man ju också lätt få kontakt.

Lycka till med din resa!

mlij
0

Ska jag skämmas och säga att jag inte varit i Stockholm sen jag var 4-5 år gammal tror jag =S Har haft med kameran i Malmö dock utan problem, då i min vanliga kameraväska, till Lund släpar jag den nästa varenda dag det är väder för det och jag inte behöver för mycket böcker med mig.

Hur gör ni när ni bär kameran med er i storstäder? Använder ni vanlig kameraväska eller syr ni nån specialare så det inte ska synas att det är en kamera i? Blir dock ganska tydligt om man "släpar" på ett stativ ändå ;)

Motivmässigt är jag väl egentligen inte så kräsen, jag är "öppen för det mesta" och vill lära mig så mycket som möjligt på vägen, men jo husdjur är väl en svaghet hehe. Eftersom att jag aldrig varit i Paris eller Frankrike vill jag dels ha en del av de där "turistiga" motiven att minnas till, men sen vill jag också ha en hel del foton (förhoppningsvis) på lite mer udda grejer, t.ex grejer jag äldrig ser här i skåne där jag befinner mig alltid annars, men annat ockå såklart. Funderar nästan på att ta med min laptop så att jag kan ta massa bilder utan att behöva oroa mig för utrymmet men får se, har bara 2st 4GB minnen till kameran =/

Och så hoppas jag på att lyckas fånga några "Parisiga" bilder som jag kan trycka upp på canvas och ha som tavlor i hallen i vår nya lägenhet också =) Tycker det är mycket roligare att ha tavlor som ingen annan har exakt samma sak fast att motiven är liknande.

Inkanyezi
0

Nä, även om jag bär min kamera diskret alltid, så behöver du inte försöka gömma en stor spegelreflexkamera. Det finns hundratals i Paris som bär omkring på en sån. Dessutom måste du ju ändå plocka fram den när du ska ta bilder.

Och stativ kan man faktiskt ofta klara sig utan. En liten påse fylld med ris, som man lägger emellan kameran och det man tar stöd emot kan räcka för många tillfällen då man vill ta bilder när man måste ha lång exponering (bean bag). Det är ganska jobbigt att släpa runt ett stativ (jag har gjort det, men aldrig på en långresa). Stativ behövs däremot om du vill ta panoramabilder, såna som man syr ihop av flera bilder. Jag föredrar att resa med lätt packning, så stativet skulle åtminstone jag lämna hemma; och eventuella objektiv utöver en kortzoom (möjligen ett ljusstarkt normalobjektiv).

Påsen med ris ger också möjlighet att ta exempelvis inuti kyrkor (OBS, utan att använda blixt!). Man kan ta stöd mot en bänk, en pelare, en vägg eller annat. Samma på kaféet; man kan ta stöd mot en barstol, en stolsrygg, ett bord eller disken eller mot en vägg eller dörr. (En sån där vetepåse som dom säljer för att man ska kunna använda den för att värma sig funkar lika bra.)

Man kan sy en själv; gör en påse, ungefär lika lång sida som kamerahusets längd eller något större. Fyll den med ris eller små bönor, inte proppfull, utan den ska vara sladdrig när den är färdig, och sy igen den sista kanten för hand. Påsen ska som sagt vara sladdrig, och när du lägger den på någonting och kameran ovanpå, så blir den fast. Du kan också trycka den mot ett vertikalt stöd med kameran och få skarpa bilder med lång exponeringstid. Bara fantasin sätter gränser; stolpar, staket, parkbänkar osv.

mlij
0

Ok tack, det var jättebra tips faktiskt, ska genast gå och kolla om vi har ris hemma ;) Det blir inget problem med tullen då att man "smugglar" in ris? Kan ju alltid ta med nål, tråd och tyg och köpa ris i Paris annars… =/