Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 541 ggr
Theres
0

Valsvåringheter

Kan inte bestämma mig för vad jag vill ha…

Nikon D90 vore ju toppen, men de kostar 9000.
Nikon D60
Canon EOS 450D
Canon Powershot SX1 IS
Fujifilm Finepix S100FS

Hjälp? =)

golf.ifokus.se

Astro-Chicken
0

Ja det är svårt att bestämma sig det finns så mycket bra.Glad Jag har bestämt mig för nikon D90 men den är dyr. Sedan finns det Olympus och Pentax om man vill pröva några andra märken en dom två jättarna. Canon kommer nu med sin 500D med 15 megapix inte illa :) för att göra valet svårare.

Ja jag vet inte om jag varit till någon större hjälp än så länge. Men jag tycker du ska basera ditt val lite på vad du har prövat för kamror förut. Har du någon kompis som har någon modell som du kan låna och pröva lite. Har någon du känner optik som är gångbar som du kanske kan köpa billigt till något av märkerna.

och framför allt vad ska du ha kameran till är det nödvändigt att köpa ett system? Kommer du ta med en klumpig kamera?

Så åk till en stormarknad och klämm och känn för kameran ska du ha ett tag framöver så det gäller att du trivs. Lycka till.Glad

Theres
0

Jag har just nu en fujifilm finepix a202, 2mpix…
Man jag har börjat arbeta som mingelfotograf (med lånad kamera) och har fått upp ögonen för dethär med fotografering. Men jag vill ju helst kunna filma med kameran också (jag älskar att göra kortfilmer). D90 kan väl filma 5 minuter åt gången har jag hört, och det räcker ju absolut till att göra filmer när man inte bara vill ta kort.
De två sistnämna i min lista där ovan är långzoom, och de kan filma längre än 5 minuter. Men det går ju inte att byta objektiv på dem… men frågan är om jag behöver det…

golf.ifokus.se

Astro-Chicken
0

Ja är du, mingel fotograf på fester där det ofta kan vara lite skumm belysning så kan ju ett system ha sina fördelar om du har ett ljusstarkt 50mm objektiv tillexempel. Då kan du ta bra bilder i under sämre ljusförhållanden.

En långzoommare skulle jag inte rekomendera då de oftas har väldigt dåliga jusegenskaper. Jag har en långzoom själv och med max iso 400 tar den väldigt suddiga bilder innomhus trotts ganska god belysning. Så innomhus = blixt spelar ingen roll om det är mitt på dagen. Om man inte vill ha lite rörelseoskärpa då så klart. Dessutom ganska grynig bild. Dagens långzoom är säkert bättre iso tal på men då är det bättre att ta en vanlig kompaktkamera dom brukar ha bättre ljusegenskaper.

Det där med filmning är lite klurigt det jag har hört om systemen som filmar är att man inte ska göra så myckte snabba rörelser då bilden kan skeva en aning eller wobbla. Detta på grund av hur man läser informationen på sensorn. Men håller man sig borta från snabba pannoramor och rörsig lungt så ska det nog gå bra. Man kan ju dessutom dra nytta av de olika objektivens egenskaper med kort skärpedjup eller fisheye och så vidare.

Hoppas du blev lite klokare av detta.Glad