Sälja Sonyn...
Jag är verkligen trött på min Sony a200. Vad jag än försöker så blir inte bilderna fina, det brusar otroligt mycket. Och tro mig, jag har försökt massor. Jag påstår inte att jag är en jättebra fotograf och att kameran suger, utan att jag provat varenda tips jag fått… När jag ser på bilderna från min Olympus som jag hade förut, så ser jag att de bilderna är så mycket klarare än Sonyn, Sonyn beter sig som en digitalkamera, brusar som sjutton..
Så nu orkar jag inte längre. Jag orkar inte låtsas att alla mina bilder blir bra och att jag är nöjd. Jag vill lägga upp den på blocket. Jag tror att jag kan få mycket för den, då säljer jag kameran, två objektiv (18-70 & 75-300), minneskort (2 GB) och ett linsskydd. Den är inte sönder. Hur mycket kan jag få för den på ett ungefär?
Jag tänker köpa en Olympus eller Nikon sedan, för jag har erfarenhet av båda. Lutar mig mot Olympus men de nya kamerorna är lite för små för min smak.
Ge gärna tips om vad jag kan köpa! :)

Det är svårt att säga såg någon på blocket och han tog 2600kr tror jag det var.. för bara huset. Du får väll ta och kolla upp vad optiken är värd och lägga upp den på blocket eller tradera. Hur många bilder har du tagit? Det kan avgöra lite vad du ska sätta för pris.. Lycka till med affärrerna..
Buuc
Ditt inlägg är faktiskt lite tragiskt, men det speglar helt klart den verklighet jag lever i som Olympusfotograf. I alla tester dissas Olympus hus och ja, de är teknikst sett lite sämre än många andra och det speglas i de tester som några läser och "alla" refererar till. Men nackdelarna uppvägs av mycket bra optik. När de testar använder de den bästa optik tespersonalen kan finna till de olika systemen. De kitobjektiv som de flesta köper kommer inte i närheten av det bästa. Närmast ligger då Olympus. I objektivtesten ligger de hela tiden i topp men oftast kommer kommentarer om att det är synd att de inte har hus som ännu kan ta vara på objektivens fulla Upplösning. Bättre med sämre hus och bättre objektiv än bättre hus och sämre objektiv tycker Olympus. Om tio år har säkert Olympus hus tillräcklig Upplösning för att göra objektiven full rättvisa.
Därför får jag ofta frågan när jag skall skaffa mig en riktig kamera och så vidare. Visar jag dock mina bilder så blir frågan oftast det omvända. Hur kan bilderna bli så där bra. Du måste ha en dyr kamera. När jag visar min utrustning så står folk där och tror att bilderna blir bra eftersom jag då tydligen är en bra fotograf som kan fota trots att jag inte avnäder en Canikon. Det är jag inte. Jag är knappast bättre än någon annan och mina bilder ser ut som om de är tagna med en Olympus, med hyfsad optik.
Olympus har också en mycket bra jpg-motor. Detta brukar i tester typ dpreview formuleras som en nackdel eftersom det inte finns så mycket ytterligare att hämta från RAW-filen. Men fördelen för dem som inte vill fippla med RAW-filer är helt uppenbar.
Dessutom har Olympus en mycket bra färghantering så vi som inte är experter på Photoshop behöver inte jobba så mycket. Olympus har också ett relativt kraftigt AA-filter. Det betyder att de får sämre betyg i testerna som kollar faktiskt Upplösning i digitalfilerna. De funderar aldrig över vad man har ett AA-filter till och varför Olympus valt detta filter.
Fördelen visar sig inte vid titt på bilder i 100% på skärm utan i utskrifterna.
Många av dina inlägg på sistone har visat att du längtar tillbaka till din gamla kamera så jag tycker helt klart i att du skall köpa en ny Olympus. Du kan ju systement och vet dess nackdelar, men även dess fördelar. De nyare ger bra bilder upp till 800 ASA och acceptabla i 1600 med lite efterarbete. Skaffa en blixt och fota med max 400 ASA. Men du kommer alltid att få gliringar av dina "bättre vetande" kompisar som "vet" att en riktig kamera står det Canon, Nikon eller Sony på.
Det finns Olumpushus i olika storlekar. Tycker du att din gamla var lite för liten så är ju faktist alla andra modeller större.
En E520 med dubbelzoompaketet är inte fel. Eller ännu hellre med 12-60 eller 14-54.
Vill du lägga lite mer pengar så släpps snart E620 med bildstabilisator och nytt autofokussytem med 7 fokuspunkter och 12 mp och som är lite större än E4x0.
mvh/gurin

#1 Tack. :) Jo, jag ska försöka fundera lite… Vill ju inte överdriva med priset men inte heller sätta för lågt pris, jag har ju trots allt inte betalat lite för den även om jag inte är så nöjd med den.
#2 Jo, många har sagt att Olympus är dåligt och jag är så himla trött på folk som tycker att man bara ska ha Canon eller Nikon! Jag blir så less, om man är en duktig fotograf kan man väl fota med fler kameramärken än just de två?
Jag erkänner att jag funderar på att köpa en Nikon, men jag har provat den och den är verkligen en "rikta och klicka" kamera (påstår inte att ni som har Nikon fotar dåligt men jag säger bara att jag knappt behövt kämpa med kameran när jag fotat med den). Olympus är såklart lite jobbigare men jag gillar att man måste arbeta lite!
Jag är så trött på att folk klagar på Olympus, och så trött på att Canon och Nikon har fått stå i rampljuset hela tiden. Nej jag lutar mig fortfarande mot Olympus, eftersom som du sa, jag vet hur den funkar och vad den har för nackdelar och fördelar. Och ärligt talat så har jag blivit arg på den också men sedan blev jag förälskad. Så jag lutar mig mot Olympus, för att det är just den kameran som funkar för mig. Men ingenting är garanterat.
Och jag ursäktar om mitt tidigare inlägg lät som "Åh, jag är en sån bra fotograf men det är Sonyns fel att mina bilder blir fula", det är bara så att jag inte är tillräckligt duktig för Sonyn, jag passar inte med den och jag trivs verkligen inte med den. Det är ju meningen att fotografering ska vara kul och oftast blir jag bara frustrerad.
Jag ska titta på lite Olympus & Nikon kameror och jämföra priset och så. Måste även sätta ett pris på min Sony för en är redan intresserad. :)

#3 Att inte trivas med en kamera är det väll inge fel på? Känna att man ta bättre bilder med någon annan kamera har jag inga svårigheter att känna igen mig i. Och det där med vilket märke man ska ha tycker jag är en smaksak.
Jag ska inte sticka under stolen att jag är en "Nikon" människa men det är bara på grund av "olyckliga" omständigheter. Det var det första manuella systemet jag köpte en gång i tiden och jag har utvecklat ett beroende.. Du vet man har gluggar och dom villman inte köpa nya för det blir så dyrt.
Jag brukar ge som råd att man ska klämma känna och testa lite system innan man köper och det spelar ingen roll vilket märke man väljer. Alla har för och nackdelar. så mitt råd är köp det du vill ha och det du trivs med. :)
Så till sist så får man önska lycka till med köp av den nya kameran.