Lite blommor

En liten fråga, jag har märkt att mina bilder som är från början 2560*1920 och med inställningen fine som är den bästa men mina bilder varierar i storlek från 500 kb till ca 2,24 mb nån som vet varför är de bara vad som finns i bilden som gör skillnaden?
Sen när man ändrar storlek så att dom passar in här utan att man behöver scrolla så använder jag paint och där ändra storlek i% å då vanligtvis ca 35-40% å då blir mina bilder runt 100 kb men jag har sett bilder som har samma storlek ungefär men är mkt större i kb så skall man använda nått annat sätt att ändra storleken för att få med så mkt av bildinformationen som möjligt?
mvh/bjorsa

Filstroleken varierar beroende på vad som är på bilden. Enkla stora ytor ger små bildfiler. Och detaljrika bilder som täcker stora ytor ger stora filer. Men det är en väldigt stor skillnad på dina filer. För mig varierar det från ca 1,4MB till 2,5MB
100kB för din bildstorlek är ok. Det finns ingen anledning att göra dom större i kB. Man kan knappt se någon skillnad.
Sortera dina bilder efter bildstorlek eller gör en sökning på bilder <1000kB och en sökning på bilder >2000kB. När du tittar på bilderna så kan du säkert se att motiven har olika karatär.

Tjusiga blommor du har eller har du varit hos blomsterhandlaren?
På en del bilder passar den vita bakgrunden och på några inte. Har du även försökt att ta bilder när du har en bakgrund helst inte så rörig och med kort skärpedjup?
Hälsningar
Robert
Verkligen fina! #2 tycker jag var allra finaste. Ser det inte ut lite som en rovfågel som sitter mitt i blomman med utslagna vingar och klurna redo att greppa tag i något?
Orkideer är så vackra!
Mvh // Johan

Tack Aktietrader sorterade lite i dom olika bildkatalogerna och såg då att första bilden på orkideen i#0 var 480 kb i ursprung medans bild #2 var 1,4 mb kanske beror de på att jag först fotade med sport mode då jag glömde bort att den var på sedan var de auto .
Nä Robban hittade dom i köksfönstret men blir lite sugen på att köpa lite mer blommor å fota kanske blir man blomtokig
skall fixa fram lite olika bakgrunder i form av olika färger på papper och eventuellt tyger en får se.
Tack Johan ,Du har rätt Johan ser ut som en rovfågel de har jag aldrig sett förut
mvh/bjorsa

#15 fast den ser fel ut på nåt vis blir lite grynig men thats life :-)

Prova sig fram är den bästa metoden att lära känna ett program, bra jobbat bjorsa.
Robert

jupp här provas de :-))Har liksom ingen kläm på programet så jag får liksom övningsköra :-)
mvh/bjorsa

Det blev verkligen ett vackert ljus på blommorna med den vita bakgrunden något jag ska komma ihåg, det är ju användbart.

Fina blommor!de e lite orättvist att de blommor där men här är allt grått å blött
men de e ju bara en sisådäringa 7-8mån så blommar de igen.
Tror jag vet att #20,21 är pion men den andra kan jag inte så där passar jag :-)
mvh/bjorsa

Fina blombilder, Bosse!
När du har så starkt ljus så ska du prova med en reflektor som jag har köpt. Den är 56 cm i diameter och med den har du även möjlighet att sila ljuset genom ett fint tunt vitt nät.
Hälsningar
Robert
Robban,
Skicka den till Libanon! Vill du ha adressen???
Jag far testa mitt ND filter igen.

#27 Tack Bosse,
Ser ut att vara en mysig butik
mvh/bjorsa

Hej Norrskenet ,
Fina bilder på både orkideen å pionen vill oxå plåta blommor nu men kameran är på verkstan
så fyll på med fina blommor .
Fördelen med blommor är ju att dom inte springer iväg eller simmar bort de e de som gör de hela mer kreativt man kan ju fixa å dona med dom utan att dom säger ifrån.
mvh/bjorsa
Hej Kul och fin bild men i mitt tycke skulle jag tagit boprt skuggan för själba blomman
Hälsningar
Göran
#29: Härlig! Hur har du gjort för att få bakgrunden så svart?
Mvh // Johan

norrskenet, trevliga blombilder du har lagt ut och du har lyckats bra med både ljus och bakgrund. Härligt jobbat!
Robert

#40: Snyggt med den tjocka svarta ramen. Den passar väldigt bra till håret på bruden. Kanon!