Siluetter

Och ytterligare en till från samma ställe, men nu med huvudstatyn - som givetvis renoverades när vi var där.
På den här bilden har jag ändrat vitbalansen till "Shade", och som de två bilderna här ovan så har jag även ändrat levels genom att markera med svarta pimpetten så att alla de partier jag önskar bli svarta blir verkligen svarta.
När jag fotade de här tre bilderna så använde jag mig utav manuellt inställning, såg till att himmeln blev rätt exponerad och hoppades på att mina objekt skulle bli så svarta som möjligt. Nu fick jag hjälpa till lite i mitt mörkrum en aning så det blev som jag hade tänkt mig från början.
Hälsningar
Robert
Fint! Är dom redigerade, eller fick du sådan svärta i bilderna direkt? Hur gjorde du isf?
Mvh // Johan
Här kommer mitt bidrag till siluetterna. Efter en hel dags offpist bodde vi på Rifugio Guglielmina i Alagna, Italien. Sovrummen på övervåningen var inte uppvärmda och man sov i +3 grader, lyckligtvis under riktigt tjocka varma täcken. På morgonen vaknade vi tidigt för en ny dags skidåkning. Men först var man tvungen att borsta tänderna med underbar utsikt.
Mvh // Johan

Johan, du kan läsa mer om Levels i den här artikel som Kaj har skrivit.
Vad beträffande senaste bilden så i bifogat så demar jag hur jag har gjort med den bilden som är inlagd i #2.
- På plats, försöka få korrekt exponering genom att exponera efter himmeln.
- I mörkrummet, ändrade jag höger markör in mot histogrammet, vilket jag alltid gör så att jag inte har några gap i histogrammet.
- I bild, markerar jag sedan den del av bild som är ljusast i objektet, se markering i bilden, ---> med den svarta pimpetten -den längst till vänster-
- Sedan trycker jag på "OK", då har du fått ett objekt som är helt svart och en himmel som är en aningens mörkare.
Hälsningar
Robert
Rolig tråd. Siluetter är intressanta. Användes ofta förr som enkla avbildningar av personers karaktärsdrag innan fotografierna blev allämänna. Jag har hittat några sådana i min mormors gamla papper.
Det här är min mormors morfar Edward, alltså av betydligt äldre slag än dina Robert. Jag gissar att denna är från 1880, möjligen något år senare.
mvh/gurin

Johan, verkligen snygg bild - fint och bra gjort.
gruin, festligt - påminner mig om min resa till Portugal. Där var det någon på ett torg som klippte till liknade siluetter på mig och min fru, men det var på 1900-talet.
Hälsningar
Robert