Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1150 ggr
Robert
0

Epson P-2000

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra veckan fick jag min nya mellanlagringsenhet, en Epson Photo Fine P-2000 med en lagringskapacitet på 40GB.

För en tid sedan bokade vi en resa till Budapest för att vara borta i 4 dagar. Jag räknade på hur mycket minneskort jag behövde och kom fram till att det behövdes ungefär 8GB för fyra dagar då jag i huvudsak numer bara fotar i RAW. Istället för att jag gick och köpte mer minneskort så köpte jag mig en P-2000 där jag har möjlighet att tömma minneskortet in i enheten, därefter kunna rensa bort bilder som är kvalitetsmässigt dåliga.

Igår kom jag även på hur jag kan peta in DVD-filmer in i enheten. Och nu för tillfället håller jag på med hjälp utav ett ett program komprimera filmerna så att jag kan se på dom i min lilla bärbara enhet på planet ned till Budapest. Spännande filmer? Jovars, hela kursavsnittet till den fotoutbildning jag läser.

Tröttnar jag på tittandet så har jag laddat ned en hel del gamla goa Acceptlåtar och några DiLeva låtar, jo smaken är bred.

Efter resan tänkte jag återkomma med en recension om min nya pryl. Så håll ut tills dess, men redan nu är jag grymt nöjd med apparaten.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Nu är jag klar med uppladdningen av filmer och musik. Nu har jag över 6 timmar video och 3,5 timmar musik att titta och lyssna till. Kvar har jag 30GB minne att tanka över bilder på, och det gör att jag kan ta 3.200 bilder under min vistelse - så nu gäller det att ligga i.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Va kul, en sån vill jag också ha. Synd de är så dyra. Har du någon länk till nån butik där man kan läsa lite mer om den?

johan
0

Coolt! Hur skiljer sig en sådan här från t ex iPod Photo?

Mvh // Johan

Robert
0

#2, jag har ju tjänat på att köpa den, så det är ju pengar tillbaka, eller räknar jag fel?

Här hos dpreview.com har dom listat olika modeller.

I Practical Photo så testade de olika modeller av mellanlagringsstationer i september numret. I testen ingick det följande modeller:

iPod White
Vosonic X´s-Drive Super VP6210
**SmartDisk FlashTrax XT Best Buy!
**Vosonic WP6300 MMV
Innoplus Phototainer
Epson P-2000 Tester´s Choice
Nikon Coolwalker MSV-01
Jobo Giga Vu Pro

SmartDisk vann på att den var billigare, men testpanelen tyckte Epson var bättre för den stora skärmen. Vidare tryckte man på lagringskapaciteten och nedladdningstid till dator och från kort. Jag föll för Epson för just skärmen och när jag har jämfört så är nedladdningstiden acceptabel och står sig bra jämfört med andra enheter.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

#3 Den klarar tömma ett 512Mb-kort utan att batterierna tar slut Flört

Robert
0

Ett kort på 1GB tog ungefär 16-17 minuter och tömma, vilket ger en överföringshastighet på ~16MB/min. Med fullmatade batterier så gick det att använda enheten c:a 2-3 timmar beroende på vad man gjorde.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

Robert, jag har möjlighet att låna minneskort av pappa och syrran så att jag har 1,5GB (ca 750bilder) och dessutom ta med en gammal bärbar dator. Så jag har egentligen inget behov av en. En laptop har ju den fördelen att man kan kolla ordentligt på bilderna. På semestern i spanien räddade det en panoramabild som jag märkte att jag missat överlappningen. Då kunde jag ta om bilderna.

Visst är alternativet att köpa mer minneskort så lönar det sig snabbt med en bildtank.

ps Jag retades lite i #5 eftersom jag läst ett test att batteriet tog på ipoden när man laddat ur ett 512MB kort.

Robert
0

Jag har läst samma sak, därför var jag lite orolig över batterikapaciteten. Nu har jag bara två minneskort på 1GB, men det fungerade väldigt bra med skifte och tömma korten i samband med att vi fikade.

Laptop är ju suveränt att ha med sig, men lite klumpigt blir det när man är ute en hel dag. Fördelen med Laptopen är att som du påpekar kan redigera bilderna på plats, samt att det är lättare att se vad man har tagit.

Hälsningar

Robert