Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 570 ggr
UlrikaD
0

Vilken digitalkamera?

Jag behöver lite tips och råd. Ska köpa en ny digitalkamera men är totalt vilse i djungeln. Helst av allt skulle jag vilja ha en systemkamera men ekonomin tillåter inte det. Så jag vill hitta en så bra digitalkamera som möjligt för under 2000kr. Går det? Det jag fotograferar mest är djur så jag vill att kameran ska reagera snabbt när jag trycker på avtryckaren. Samt gärna någon kamera med inbyggd funktion att den stabiliserar ifall man är lite skakig. (står i någon dum ställning osv) Har tittat lite på Canon Ixus men förstår inte riktigt skillnaden på de senaste 80, 85, 90 osv. Hoppas någon har några bra tips att ge mig. Och som sagt jag vet att ingen kamera kan ersätta en systemkamera men tyvärr finns inte pengarna där men jag vill inte köpa någonting dåligt heller så därför hoppas jag på lite råd här.

Spectabile
0

Jag gillar Canons Ixus. Jag har själv en kompaktkamera i Ixus-serien. Det är den jag tar med mig när jag tycker det är lite bökigt med systemkameran, tex på interna fester. Den startar snabbt och den "skjuter" snabbt. Om man tar en bild på ett visst motiv så är den redo att ta en ny bild på ett helt annat motiv efter bara typ 2 sekunder. Där hänger inte en systemkamera med, visserligen kan en systemkamera ta flera bilder per sekund, men då är det på ett och samma motiv. Det som jag tycker är viktigast med en kompaktkamera är att den har bildstabilisering (IS) och gärna att den har facedetection (ansiktsigenkänning) för det är riktigt bra. Jag har till och med fotograferat fyrverkeri med den och det utan stativ, tog bara stöd mot en axel, resultatet blev faktiskt rätt bra. Sist men inte minst, 8 megapixlar räcker långt. Den jag har heter 860IS, zoomen är dock värdelös. Fast den är väl i princip utgången ur sortimentet nu.

UlrikaD
0

#1 Ska genast kolla länkarna.

#2 Det var just sån info som snabbhet jag var ute efter. Tusen tack!

gurin
0

Vad Spectablie säger är att en kompakt Ixus fokuserar snabbare än en systemkamera. Dett är inte korrekt. Snabb autofokus betyder en systemkamera. Flera systemkameror har IS i huset.

Men en kompakt är mycket billigare.

mvh/gurin