Blixt
Kan jag få tipps om en bra blixt som inte är allt för dyr?
Den ska passa till min canon eos 400d kamera.
Kommer att använda den för djur fotografering innomhus samt på konserer.
kissmekate.blogg.se

Använd inte blixt på konserter, bilderna blir skit och det är störande. Det finns ingen blixt som når ända fram; problemet är den optiska lagen som säger att ljuset avtar med kvadraten på avståndet. I klartext betyder det att om du står i publiken kommer du att få nackarna på de närmast stående/sittande kraftigt överexponerade, och ingenting av ditt blixtljus når fram till scenen.
Lär dig i stället att ta utan blixt och använda högt ISO på ett bra sätt. Om du spar RAW och låter kameran göra en svartvit jpeg, så har du möjligheten att senare göra färgbilder om du skulle vilja, men du får svartvita bilder som blir väl så bra som dem man förr fick med film.
När det gäller djur inomhus är det väl annorlunda; bäst resultat kan du räkna med om du använder studioblixtar, men priset kanske är högre än vad du har tänkt dig. Problemet med blixt direkt på kameran är samma som när man tar människor, fast värre. Ögonen blir röda, mycket röda. Bäst är att använda externa blixtar, exempelvis studioblixtar, och in IR-utlösare eller dämpa blixten på kameran tillräckligt mycket för att den inte ska ge för mycket ljus.

Räckvidden för blixtar är inte speciellt lång, så för att ha användning av den på konserter måste den antingen vara väldogt kraftig ( dyr ) eller så får du stå ganska nära.
Att fota djur inomhus, tror jag inte att det behövs nån extra blixt. Då duger nog blixten i kameran. Om det nu inte är så att du tänkt använda blixten på stativ med paraply tex, som i studio. Det är en mycket bra metod för så kan du styra riktningen på ljuset och med ett genonskinligt paraply kan man får mjuka fina skuggor.
Blixten kan man trigga med en liten optisk slavtändare och interna blixten eller, IR sändare eller radiosändare.
Jag hade en Sigma 500 DG Super förut, den var jag väldigt nöjd med, och hade inbyggd slavfunktion, och var rejält stark, ledtal 50. Den modellern heter 530 nu och ligger på runt 2500:-.
Men gå och kolla i nån fotobutik, bättre att se dem i verkligheten och dessutom testa att den är kompatibel.

#1 Står inte bland publiken utan i kravallen längst fram, alltså ingen kommer i vägen.
#2 Nej, den blixten som ingår är skit, ger inge bra ljus samt man kan inte rikta den som man vill och djuren får röda /"alien" ögon.
kissmekate.blogg.se

även när du står så långt fram är det olämpligt med blixt. Men om du nödvändigt måste, så finns det inga billiga som är tillräckligt kraftiga.