Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 472 ggr
Wendlas
0

Kritik och goda råd önskas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna ta emot lite tips på vad som skulle göra denna bild bättre. Är kompositionen vettig? Skulle man gjort något annorlunda i inställningarna?

Bländare 5.6 och 1/500 sek i slutartid. ISO 100 och vitbalansen inställd på moln. Objektivet är ett 18-105 men bilden är tagen med 18 mm brännvidd.

Bilden är i morgonljus men som synes är solen uppe.

Martin
0

Jag tycker att kompositionen fungerar bra. Dock tycker jag att bilden blir lite blek, för lite "tryck" i den helt enkelt. Skulle kunna avhjälpas med lite snabb bildredigering, ändra levels lite t.ex(hojta om du vill så kan jag lägga upp ett exempel på hur jag hade velat förändra bilden).

Jag har ofta ett högre bländartal när jag fotograferar landskap, så det hade kunnat vara ett alterntiv att testa.

mvh Martin

Wendlas
0

Lägg gärna upp exempel! Tala om vad du har gjort så kan jag känna lite på det själv i Photoshop.

Wendlas
0

Jag tog faktiskt ett par med högre bländartal. Här är en med bländare 29 och 1/15 sek.

Martin
0

Bilden jag fixat med till vänster och din #0 till höger som jämförelse. Började med att markera allt utom stenpirarna. Använde trollstaven i Photoshop och sedan shift-tangenten så blir det ett litet plus bredvid trollstaven, för att utöka markeringen.

Sedan använde jag levels. Drog in ytterhandtagen så att de kommer en bit in i historgrammet, och sedan finjusterade jag med mittenhandtaget. Jag sökte lite mer kontrastskillnader och varmare färger, för att få intryck av solupp- eller nedgång i bilden.

Anledningen till att jag markerar allt utom stenarna är att de är så mörka i grunden, att om man ändrar levels utan att ta bort dem ur det som ändras, så blir de helsvarta (jag testade först det).

mvh Martin

Martin
0

Redigeringen jag gjorde tog ca 1-1½ minut. Givetvis kan man lägga mer tid på att markera mer noggrant (jag fick inte med exakt allt) osv för bättre resultat. Lägger upp den bilden jag redigerat, utan jämnförelse här (i lite större format).

mvh Martin

Wendlas
0

Vilken skillnad! Bilden blev genast mer intressant.

Jag fuskar lite i Photoshop både hemma och i jobbet, men det är svårt att veta vilka åtgärder som passar bäst till vad. Tack för tipsen!

Martin
0

Kul att du gillade ändringen! En annan tanke skulle kunna vara att beskära bort den understa stenpiren, så att bilden blir ca 2/3 himmel och 1/3 vatten. Men kompositioner kan man prata hur mycket om och allt handlar väl om smaksak, och ibland även om från gång till gång.

mvh Martin

Oriel
0

Grymmt snyggt med redigeringen :D

-' Rebecca Johansson

Astro-Chicken
0

Tycker bilden var bra komponerad och den blev super snygg med lite redigering!  Man märker verkligen vad mycket värt det kan vara att lära sig något fotoredigerings program.. Jag måste nog lära mig lite mera.. Glad