Namnge bilder - Hjälp!
Hej allihopa. Jag brukar inte ställa frågor här men nu behöver jag lite råd och tips eftersom detta kommer att påverka mig ganska mycket så vill jag gärna ha lite konstruktiv hjälp. Ber om ursäkt om det är ett långt inlägg.
**Historia:
**Jag har tidigare inte döpt om mina bildfiler utan använt dem som de är DSC0042.jpg eller liknande. Detta har fungerat ganska bra eftersom datum finns inknackat i själva filen och jag lägger alla filer i datummappar som såhär:
2006
… 01januari
… 02februari
… … 20060205 Bilder på barnen
… … 20060212 Studiobilder på blabla
osv. osv.
Alla bilder och mappar har jag sedan läst in i IMatch från Photools (reklam, reklam och nej, jag får inga pengar ;-) )
I programmet har jag då lagt vissa "taggar" till individuella bilder så jag kan sortera ut alla barnen från alla tider eller kanske kryssa i barn+studio osv. osv
**Problem:
**Ovanstående system har fungerat utmärkt på datorn. MEN… Nu när min fru sitter och sorterar in bilderna i album så är det svårt att se vilka bilder som kommer från vilka tidpunkter utan att ha datorn till hjälp. Nu framkallar jag hos Crimson (reklam, reklam och nej, jag får inga pengar. Jag blir av med dem). Crimsonfolket är så vänliga och smarta att de trycker filnamnet på baksidan av kortet tillsammans med en (C)-logga och mitt namn men DSC0046.jpg är svårt att tolka.
Speciellt nu när räkneverket har snurrat ett par gånger. Det vore alltså läckert om jag döpt bilderna till något med datum i.
Möjliga lösningar:
Jag skulle kunna döpa om varje fil automatiskt när jag för över dem till datorn.
DSC0045.jpg -> 20061024_001.jpg och sedan kör jag på det sistnämnda.
Fråga:
- Hur gör ni som fotograferar mycket? Döper ni om filerna?
- OM ni döper om dem. Vad använder ni för program för det?
Robert, Citron, Arleklint, broderbluff och alla andra… HILFE!

Jag behandlar alla mina bilder i x utan att ändra namnen på bildfilerna. Jag sparar bildfilerna på samma sätt som du gör. När hd:n börjar bli full skriver jag över filerna till annan lagringsmedia, men innan ser jag till att skapa ett webbgalleri i x. Min fru vill sortera bilderna i datumordning så när jag laddar upp bilderna till x för utskrift så hjälper jag henne med att döpa om dom i x med ett datum i filnamnet.
Hälsningar
Robert
Kom igen Robert, skriv ut namnen nu. Jag har mitt personliga beanpixfilter påslaget! :-D
Med förutsättning att du inte dubbelmärkt variabel x så tolkar jag det som att x = Photoshop A där variabeln A är den version som du för tillfället använder.
Går det att batcha Photoshop så den namnger efter Exif?
Jag letade upp ett program via fotosidan som heter flash renamer. Någon som testat?
Jag gör så här:
Har huvdmappar med år 2004, 2005 och 2006.
2006-mappen, som exempel, har undermappar som kan heta tex ESG 060731(efter ett evenemang). ESG råkar i sin tur ha undermapparna Utställning, Bruks, Övrigt. De i sin tur har undermappar (många blev det…) med olika klasser, typ 1A, 1B, 2A osv. Sedan har jag döpt fotona efter hästarnas namn, kan tex heta brunte7218.jpg där 7218 är den ursprungliga numreringen. Skulle jag inte döpa efter hästarnas namn skulle jag nog bli galen i sökandet efter rätt foton…
Däremot familjebilder och liknande gör jag nog mer som du, dvs datum eller annat namn på mapparna och döper sällan om bilderna utan har bara numreringen. Jag kan m a o också behöva datorn för att sortera i datumordning i fotoalbummet men jag brukar lösa det genom att framkalla massor med foton i taget, sedan sortera dem i en hög och beta av den högen uppifrån och ned. Funkar för mig.
Tack så mycket för input Robert och jojjehanna!
Jag orkade inte vänta längre och råkade hitta en väldigt bra pryl i mitt nuvarande bildhanteringsprogram där jag kan snabbdöpa om bilderna ifrån vilken Exif eller IPTC-information som helst. Jag valde följande
Datum_Klockslag_Unik identifiering från Exif. Alltså blev en vanlig bild till följande.
_DSC0046.jpg -> 20061007_194040_7AEF.JPG
Nu vet jag att bilden är tagen den sjunde oktober 2006 klockan 19:40:40 och min fru får det enklare. De sista fyra tecknen var nödvändiga eftersom det ibland slumpar sig att man tar flera bilder per sekund.
Namnet blev längre men eftersom datorn döper om dem blir det ju inga problem. En nackdel är kanske då jag tar bilder på uppdrag och "kunden" vill beställa kopior att hon/han måste skriva många siffror… Borde gå att fixa via hemsidan istället….
Enklaste sättet är väl att markera alla bilder i en bildserie som du vill byta namn på och högerklicka och skriva namnet du vill ha på bilderna. Alla bilderna döps till samma sak fast med en numrering i slutet. Detta görs i utforskaren.
Annars finns typ sådana här program.
Detta är visserligen gammalt men det är litet och och gratis och det är inte så mycket som ändrats i denna typen av program.
Det funkar bra.
Har liksom du Fotord en hyfsad ordning på hårddisken…
2006
…januari
……060101 Nyårsdagen baksmälla
……060104 Hemma hos Nilssons
…februari
……060209 Rådjur i skabersjö
……060214 Snöstorm
Osv.
Jag döper bilderna när jag via kamera-guiden (som finns i Windows) lägger över fotona till HD. Jag väljer där dels mapp som de skall hamna i (skapar ny varje gång) och sedan väljer jag namn.
Jag försöker ta ett huvudnamn, enligt ovan skulle det kunna bli:
Nyårsdagen
Nilssons
Rådjurskabersjö osv.
Filerna får då namn nyårsdagen 0001.jpg, nyårsdagen 0002 jpg osv.
Om du nu undrade hur du skall göra om alla dina gamla kataolger med filer till nya namn… ja, då vet jag faktiskt inte och du kan bortse från detta inlägget. Å andra sidan, du räknade inte upp mig bland dem som du bad om "HILFE" så jag bjuder på detta gratis oavsett om det hjälper eller ej
(jodå, vet att du gärna tar hjälp av de som har hjälp att erbjuda)
Förresten, inom varje mapp kopierar jag sedan bilderna jag är nöjd med och radera resten, de jag kopierat lägger jag i en mapp "Orginal" i resp mapp. Därmed har jag både arbetskopior som jag kan storleksändra och leka med hur jag vill, utan att riskera att sabba orginalet.
Visst, är lite yrkesskadad där vi alltid bränner foton på två skivor, Arkivex resp Bruksex, men det är faktiskt inte så tokigt ibland. :o)
mvh Martin
Låter ungefär som jag gör marnyman, har fungerat bra hittills. Jag skall byta dator om ett tag och då får jag möjlighet att lägga över en hel del bilder. Passar på att döpa om filerna då.
#5: DET visste jag faktiskt inte om windows men jag testade det nu och det fungerade ju ganska bra. Synd med parantesen bara :-).
En liten nackel som jag upptäckte var att den lägger in ett mellanslag mellan filnamnet och parentesen med siffrorna.
Jag lägger en del bilder på min hemsida och tyvärr flippar mitt script ut om jag inte fyller igen mellanslagen med _ eller liknande. Sen är jag osäker på om den sorterar efter första bästa tecken så att "bild(20).jpg" skulle hamna före "bild(3).jpg om du förstår hur jag menar.
Programmet jag länkade till kan göra precis som du vill.
Det finns ett annat som jag använde för länge sedan där du kan sätta hur många siffror du vill ha i numreringen typ bild0001.jpg, bild0002.jpg. Det enda du ändrar är själva namnet "bild" så läggs siffrorna till automatiskt.
Programmet hittar du här….fast det kostar pengar…men det finns en demo att ladda ner har jag för mig.
Tror att gratisprogrammet jag länkade till kan göra det också men jag har inte testat.
Jag döper inte om mina bilder utan håller reda på dem via mappnamnen. RawShooter Essentials kan döpa om bilderna när jag konverterar till jpg eller tiff. Vanligtvis lägger jag bara till _jpg på det befintliga namnet.
Jag skickar iväg många bilder och tycker att det är bekvämt att kunna spåra dem tillbaka till originalen om någon frågar efter dem.
Tyvärr klarar inte min kamera att namnge längre bildserier än 10000 bilder innan räkneverket börjar om, men det får jag leva med.
Vänliga hälsningar
Niklas
Tack för input niklas. Det var lite min tanke i början, att alltid behålla orginalnamnet. Så har jag också det på över 20 kbilder.
Problemet som uppstått är att "flera" bilder får samma namn eftersom räkneverket slår om efter ett par tusen. När jag byter kamera eller lägger in bilder från andra kameror så slår det också om osv. Namngivningen vill jag skall vara universell så jag slipper DSC0043.jpg uppblandat med img0001.jpg osv. Vidare kan jag sortera bilderna utifrån texten bak på papperskopior när vi sätter in i album om jag har datum. Tidsangivelsen kanske är lite överkurs men den fanns ingen funktion för serienummer i den gamla IMatchversionen jag hade (Jag uppdaterade till senaste versionen igår kväll eftersom jag för övrigt är väldigt nöjd).
Frågan är hur man skall döpa om modifierade bilder. Skall man sätta X framför för att skilja dem från övriga eller lägga till MOD och sedan version…. Detta icke-problem blir bara större och större. :-D

hej jag döper om mina bilder till ex 64 287 6:an är året 4 287 år hur många kort jag tagit i årsom är sparade och ner brända på skiva. sen lägger jag bilderna i mappar tex Hus Bilar Natur Släkt osv. vill jag ha ett kort på en släkting vet jag var dom e.
Själva datumen när dom togs är inte så viktig för mig jag ser ju i vilken ordning dom är tagna.
I början försökte jag att döpa dom efter motivet men det blev en j##la röra.
Sen använder jag acdsee att titta på bilderna funkar bra för mig.
mvh cecilia

Jag batchar mina bilder via Adobe Bridge, och sortera efter datum då de togs.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Själv döps mina bilder automatiskt till det nummer de är tagna i (bild 1, bild 23, bild 3 osv) och sedan hamnar de även automatiskt i olika mappar för vilket datum de är tagna. Så lätt var det, för mig. ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling