Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 632 ggr
Staffan
0

Fotogenique

Vad kännetecknar egentligen personer som alltid blir bra på kort? Är det ett lugn som vilar över deras drag? Självsäkerhet? Att skuggorna faller på rätt sätt?

Det är självklart en blandning av allt detta och mycket annat, men vilket är viktigast?

// staffan

Robert
0

Det är upp till fotografen om modellen ska göra sig bra på kort. Visst vissa personer är lyckligt lockade med att se bra ut utan några skavanker mm, men det är upp till fotografen att ta fram det sköna i ett ansikte och dölja skavankerna.

Det görs genom ljussättning, hållning på modell och kameraposition.

När man som fotograf har lärt sig att avläsa ett ansikte så kan man placera ljus, positionera modellen och ställa in en kameravinkeln så att modellen kommer att göra sig bra på bild. När man vet alla inställningarna så behöver inte modellen sitta så pass länge.

För tillfället håller jag på och studerar dessa "inställningar" utav en av USA´s främsta bröllopsfotografer, och det är en del saker att tänka på, men otroligt intressant.

Hälsningar

Robert

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag fotograferar porträtt så brukar jag ha lång brännvidd, så att jag slipper vara med kameran precis framför nosen på personen ifråga. Dessutom blir ansiktet komprimerad, vilket gör att näsan aldrig blir så framträdande. Här är ett sådant exempel, inte speciellt bra rent tekniskt eftersom ljuset från fönstret var i starkaste laget.

Norrskenet
0

Här en annan bild från samma tillfälle, där man riktigt ser hur den andra personen "tänker"

Robert
0

norrskenet, av din två bilder här ovan gillade jag den första bäst. Här har du lyckats med att eliminera störande objekt i bakgrunden. Att en kvinna tittar ned gör det hela mer sensuellt.

Jag tror att bilden hade förstärkts om spetsgardinen hade dragits för att utestänga det starka solljuset, och om modellen hade vänt sig lite mer mot varifrån ljuset kommer ifrån - du hade då säkert fått ta ett steg åt höger då. Nu tror jag bilden är tagen i samband med en måltid eller liknande - och då kanske det spontana i bilden faller när du ska rikta om personen.

Hälsningar

Robert

Norrskenet
0

#4: Vi satt alla på en konferens i ett litet rum, så jag hade ingen möjlighet till att arrangera något eller ens flytta på mig. Dessutom var väggarna rödmålade, vilket färgade av sig på personernas ansikten, men jag tycker inte det gör så mycket exvis på den här bilden. Jag satt uppe med kameran hela tiden så till sist så brydde dom inte att jag tog bilder och det blev mer naturliga bilder då. Annars är ju en risk att när man plockar fram kameran så håller personerna reda på vad man gör och blir lite spända

Niklas
0

Jag tror att en del personer blir bra på bild därför att de har ett visst sätt. Dels gör de inte många häftiga rörelser, dels vet de vilka minspel som gör sig bra på bild och dels har de kontroll på var kameran befinner sig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning