Jämtland...

Har ni vägarna förbi så skall ni stanna vid Glösa och se på hällristningar.
Har tyvärr inga bra bilder. Har för mig att det är ett av de ställen med flest hällristningar i landet. De flesta finns på ett långt sluttande berghällsparti där en liten bäck skurit en djup fåra i stenen. Där kan man sitta och filura, se ut över Alsensjön och känna sig som en liten flugskit i jordens historia.

Härligt bild #0 fina färger och härlig kontrast.
Jag tyckte först att det var rätt mycket vatten och himmel så jag kapade en del. Upptäckte under tiden som jag provade med saxen att horisonten, vattenlinjen lutade - såg faktiskt inte det till en början - brukar ofta se sådant direkt. Nu när jag har kapat lite så blev det rätt konstigt, men vattenlinjen är rät.
Robert
Glösa är vackert! Du tog inte något kort ut över vyerna?
mvh/gurin

#2 Robert, jag misstänkte nästan att du skulle se den sneda horisonten men tog en rövare.
Mådde nog bättre av en beskärning för den delen.
#3 Har inga mer digitala bara oinskannade.
Vilka fina kort på ristningarna och även det sista också.Nu är det flera år sedan vi var dit, men det blir till att göra om besöket,och då hade vi med oss barnbarnen. Vi blev glatt överraskade över hur fint de hade fått till det ,med byggningar,efter stigarna osv.
Här kommer några andra Hällristningar från Gärde,Offerdal,som sägs vara mycket gamla. Den platsen är också värt ett besök,en idyllisk plats som de har lagt ner arbete på. Tänka sig att sitta på stenhällen med hällristningarna,samt en korg fylld av medhavd fika och bara njuta av vattnets framfart och fantisera om vad hällristningarna ville berätta. Antagligen var de ett sätt bl.a. att kommunuicera,inte kunde det vara möjligt att de tänkte på efterkommande generationer inte.
Gärdes hällristningar har jag inte sett. Dit måste jag åka någongång och ha med mig en lite bättre kamera. Den där älgen är stor.
mvh/gurin

Samma här blir ett besök i Gärde/Offerdal nästa sommar. Tack för tipset.

Harriet, tjusiga bilder du visar upp från dina hemtrakter. Du får gärna ha mindre Upplösning på dina blider framöver, helst max ~1000 pixlar breda/höga.
Tack på förhand och kul att du vill dela med dig!
Robert
och här är en vy från det samhälle jag bor ….