Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 693 ggr
Martin
0

Blue Bridge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kunde inte ens hålla mig till måndag-tisdagledigheten, utan ca 01.30 inatt, cyklande på väg hem från jobbet stannade jag till vid den blå bron, som jag lovade någon att jag skulle fotografera (i samband med att jag fotograferade Hyllie Vattentorn med dess blåa sken).

Bilden tagen med 1/6 s slutare, f3.2.

Denna, och de kommande bilderna är alla handhållna då jag inte hade stativ med mig.

mvh Martin

Martin
0

Samma bild som ovan, fast lekt lite med levels så att man får med lite av "stadsbilden".

Bron går över kanalen i centrala Malmö, jag står på Amiralsbron och fotograferar mot parkerna/kronprinsenhållet.

mvh Martin

Martin
0

Samma fotoställe och motiv som ovan. 2 sekunders slutare, f3.2. Marginellt ändrade levels.

mvh Martin

Martin
0

Och sedan var jag "tvungen" att testa en abstrakt variant, med "skakningsoskärpa" (det var faktiskt kallt ute, strax under 5 grader). Denna blev jag mest nöjd med, två sekunders slutare och zig-zag i i höjdled samt svepande åt höger.

mvh Martin

mihe
0

Häftiga bilder marnyman! Läcker bro.

Anne
0

Oj. jätteläckra bilder! Gillar #0 och #3 bäst!

divansson
0

oj… vilka fräna bilder! :)

bjorsa
0

Fina bilder marnyman ,den i#3 blev häftig rena fyrverkeriet

mvh/bjorsa

Arleklint
0

Lova mig att göra samma bild med stativ och blända ner till 8 ;)

Martin
0

Tackar för responsen alla!

#8 Tackar för tipset. Faktiskt, när jag kom hem och såg bilderna började jag fundera på hur det nu var, om jag borde haft högt eller lågt f-nummer (och jag glömmer alltid om lågt nummer innebär stor bländare eller tvärtom). Och lovar att återkomma med bild enligt ditt tips :o)

mvh Martin

Arleklint
0

Större siffra = mindre bländaröppning = större skärpedjup, men längre exponeringstid. Alltså stativ!

Gluggar är oftast som skarpast runt f8

Martin
0

#10 Tack för redogörelsen. Återkommer, vem vet, kanske blir en tur redan inatt :o)

mvh Martin

Rosenhill
0

Tack för att du fotade den, det blev häftigt, ser nästan ut som om bron svävade.

Nu är det bara alla dom andra broarna kvar.

mvh cecilia

Robert
0

marnyman, fina bilder. Många fotograferar broar så att det kommer in stort från vänster i bild och smalnar av till höger i bild.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Tack för tipset Robban, får se hur det blir. Ser ut att bli en lagom kall och fin natt här i Malmö, så även om det inte blir mycket mörkare tänkte jag vänta en ett par timmar till i alla fall för att slippa rörelseljus i sidan (vägen). Tar kanske ett par från sidan också, tror det kan bli svårt dock för det är rätt mycket buskar/rabatter i vägen. Men kanske om jag hittar någon annan vinkel, så kan jag göra som du skrev.

Edit kl 22.37: Hmm, den där soffan jag landade i var väldigt djup, mjuk och skön. Maten god. Det blir nog ingen fotorunda inatt, känner mig för trött. :o/ Återkommer när jag tagit bilderna :o)

mvh Martin

Robert
0

#14, du behöver inte vänta tills det är helt svart ute, precis efter solnedgången är det bästa ljuset för nattfotografering, då har du kvar detaljer i himmeln.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#15 Jag vet, men samtidigt går det en rätt stor och vältrafikerad väg intill kanalen, och skulle jag vilja ta foto på den tidigare på kvällen så skulle lampljusen från bilarna bli vita streck i sidan (vid längre slutartider) - och den effekten skulle nog ta bort mycket av själva bron så att säga (stjäla fokus).

Tog en kanonbild idag (enligt eget tycke), en tjej som satt på en flytbrygga och tittade bort mot bron. Fick hennes kontur mycket vass mot det blå reflekterande skenet i kanalen. Efter ett par foto så gick jag ner till bryggan för att höra hur det var med henne då hon såg väldigt nedstämd ut.

Jag trodde inte hon hade sett mig innan, men hon frågade om jag hade fotograferat henne. Ja, sade jag, det har jag - men man ser dig inte skarpt utan bara konturen. Så visade jag bilderna via LCD-skärmen. Hon bad mig ta bort bilderna oavsett om man såg vem hon var eller inte. Självklart gick jag henne tillmötes (hur hade ni gjort). Sen satt vi och pratade i över en timme. Hon kände sig ensam och hade nyligen blivit lämnad av en vän, i samband med att hon gjort slut med en kille. Hon behövde ensamhet och in miljö för tankarna, hon hade funnit vattnet lugnade och det blå ljuset vackert. Hon tackade för pratstunden och sade att det kändes bättre, att det kändes bra att öppna sig för någon som inte hade en aning om vem de inblande var. Det kändes för mig helt rätt att radera bilderna, även om jag blev mycket nöjd med dem. Hennes tacksamhet när hon såg att jag raderade bilderna betydde också en hel del.

Det får bli en annan dag vid bron, när jag pratat färdigt med henne och vi gemensamt gick därifrån frös jag så jag skakade, så det fanns inga tankar på att ta fler foton ikväll.

mvh Martin