Ett par utav bilderna tyckter jag blev riktigt lyckade #2, #4. De andra bilderna på änderna föll i kvalité då de saknade skärpa, eller rättare sagt så låg skärpan fel. Skärpan ska helst ligga på ögat för det är det första man tittar på när man tittar på bilder på människor och djur.
#2, Här har du fin skärpa och du har en bra "lead in". Det är när vattnet bryter i en våg, vågen leder ögat in till ditt objekt (fågeln). Fint fångat och bra gjort. Bättre hade det varit om vågen hade kommit in mer ifrån höger hörn av bild. Vidare har jag delat in din bild i nio rutor vilket visar hur du har komponerat bilden, fåglarna hamnar bra i det gyllene snittet.
#3 Här är bilden skarp men huvudet är tyvärr skuggad. Jag har också beskurit bilden så att fågeln hamnar i det gyllene snittet. Som du även ser i denna bild så har jag lagt in de nio rutorna.
Beroende på vilken kamera du har, men om du använder autofokus så ta då och ställ in fokuseringen först på fågelns öga, flytta därefter kameran med avtryckaren halvvägs nedtryckt och komponera bilden så att du har fågeln/objektet in en 1/3 från vänster eller högre kant och/eller 1/3 in från topp eller botten.
Ett till tips för alla dina bilder här ovan är att du minskar storleken på dom till säg max 1024 pxl i bredd. Det gör det lättare för oss andra att besåda dina fina bilder.
Jag kommer sällan själv tillbaks med alla bilder perfekt exponerade eller rätt fokuserade. När jag är ute exprimenterar jag rätt mycket med slutartider och bländare, olika fokuseringar, och det är väldigt få bilder jag väljer ut av de jag har tagit.
Bra jobbat kari, jag ser fram emot fler fågelbilder och jag hoppas att mina tips kan hjälpa vid din nästa runda.
Hälsningar
Robert

Tackar för synpunkterna. Tyvärr så sträcker mina fotokunskaper till nivån ”hellre än väl”, alltså upp med kameran och ta bilden. Men jag måste medge att foto i fokus har väkt mitt intresse för att bli lite bättre fotograf.
Beklagar att bilderna blev för stora, minskade dom i vanligt ordning men tog från fel bibliotek. Skyller på sena timmen.
// kari

kari, kul att du uppskattar att man kommenterar dina bilder. Det är inte alla som gör det. Jag personligen blir väldigt glad av att andra kommenterar mina bilder och mest glad blir jag då jag får förslag på förbättringar. Mitt fotointresse tände till det här året, 2005, så jag kan säga att jag har fotat som barn och nu i år.
Hälsningar
Robert

Jag har en bild på fåglar och vatten som inte jag tagit utan min fru som var på en långresa i Peru förra året. Motivet är en Kondor med ca 4 meters vingbredd och platsen är colcadalen. Jag tycker att den är fantastisk fin och har den som skrivbordsunderlägg i min dator. Hon tog många fina bilder som jag tänkte visa senare.

Wow, villken bild! Tänk att de där mäktiga fåglarna spenderar sina liv bland de dramatiska bergen. Att flyga - med egna vingar - över en bergkam och få tillgång till nästa dal är stort…
Jag ser fram emot att få se fler bilder!
// staffan
Kari fina bilder. Jag gillar vattenbilder och #3 är en sådan typ av bild jag gillar. Den utstrålar lugn och harmoni. Min Olympus C770 har svårt att få skärpa ned i vattnet. Den tenderar hela tiden att få skärpa på vattenytan och inte på bottnen under.
Sedan kan det ju vara lite svårt att komponera den perfekta bilden vid fotograferande av rörliga fåglar. Lyckas jag få en med fågeln i fokus är jag nöjd, om den sedan råkar hamna i gyllene snitter eller råkar ha vattenplogen åt rätt håll blir i mitt fall bara tur, men det gäller som sagt att ta många bilder för att få några bra.
mvh/gurin

#9 - norrskenet - verkligen fin bild, bergen ramar in objektet fint, och som gurin påpekar så är det svårt att få bra fågelbilder speciellt när de rör på sig.
Djurparken i Budapest tog jag åtskilliga bilder och några få blev lyckade. Här i bifogat funderar jag om jag ska beskära den, men jag tror att det skulle bli sämre om den blev beskuren. Nu riktas blicken till fågeln i mitten - eller hur?
Hälsningar
Robert

Läckert att de alla tittar med samma öga. Dessutom är kompositionen väldigt fin.