Sigma 70-210 2.8
Hej!!
Hade tänkt köpa objektiv. Sigma 70-200 2.8 APO men sen har ja hört att de inte funkar med de nya modellerna (Canon) Kan det vara så?

Varifrån har du hört detta och vilka hus gäller det?

det stod på FS och det gällde dom nyare husen tex 40D

FS är fotosidan?
Det är dock inget jag vare sig hört eller läst, vare sig på fotosidan eller någon annanstans.
Däremot kan vissa exemplar felfokusera, men så är det med alla objektiv. Dessutom kan vissa exemplar sakna skärpa, men oftast är det lätt åtgärdat med en justering av hus och optik.
Att kalibrera optik med hus är ibland även ett måste med canons egna optik också.
Största skillnaden mellan Tamron och Sigma är att Tamron saknar tyst motor.
Att inget av dessa objektiv är lika snabba som Canons egna, är inget man märker om man inte är van vid deras L-optik.
Jag har själv ett 40D-hus och funderar på sigman, och jag har som sagt inte läst något av detta någonstans.
Att sigman drogs med felfokusering i den första versionen är dock känt, men detta skall nu vara åtgärdat.
Vad exakt är det som inte skall fungera?

Detta är vad jag har läst om detta objektiv
Ett mycket skarpt och ljusstarkt objektiv. Skarpt även vid f/2.8. Underexponerar ibland ca 1/3-2/3 steg med min D30, men annars är det mycket bra objektiv! Kan tydligen ej användas med nyare Canon-kameror utan omchippning, som ska vara gratis (men tar tid). Finns i två versioner, varav den nyare funkar bättre med nya kameror (version 4xxxxxx och uppåt). Medelsnabb AF som inte är alltför högljudd. Fokuserar även i ganska svagt ljus tack vare f/2.8.

Det är första gången jag läst något om detta, och då följer jag ändå diskussionerna på FS om just dessa objektiv.
Varifrån har denna person fått denna information?
Om det är ett fel som är vedertaget, bör det ha uppmärksammats rejält tycker jag.
Jag vill gärna se den direkta källan för att kunna bilda mig en uppfattning.
Vet inte om det är tillåtet, men det skulle vara intressant med en länk till tråden.

Nu har jag slängt in en förfrågan på på FS, men jag har även mailat tura scandinavia för att få klarhet i detta.

Jag har nu fått svar från Tura Scandinavia.
Deras optik 70-200/2,8 är fullt kompatibel med canons 40D och 50D-hus. Övriga hus frågade jag inte efter.
Det finns alltså ingen anledning att oroa sig för ev omchippningar etc.