NIKON D40
Det är så att jag har köpt ett objektiv - Sigma 70-300mm för Nikon kameror. Men jag får inte på den :O passar den inte?! Någon som har ett objektiv Sigma 70-300mm för Nikon kameror till en Nikon D40? Eller har jag köpt fel? HJÄLP!

Om objektivet inte har autofokusmotor, utan är avsett för kamerahus som har autofokusen i huset, är det inte för D40, så det kan tänkas att du har köpt fel.
Åh okej. Men enligt infomationen stog där att den skulle passa till alla digitala Nikon. Så måste väl ha slarvat lite.

Objektivet funkar alldeles utmärkt på min kamera, en nikon d40.
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Om optiken har rätt fattning ska den gå att använda, men om den inte har autofokus får du så klart ställa in avståndet själv. Passar den inte så är den kanske inte för Nikon. Det lär stå någonstans på den vilken fattning den har. Bortse inte från möjligheten att den kan ligga i en kartong som inte rätt visar vilket objektiv som ligger i. Jag vet inte hur man känner igen olika fattningar, men det sannolika är väl att det står på själva fattningen om det inte står på frontringen.
På äldre objekttiv, som tillverkades för flera olika system, stod det på fattningen, och de för Canon hade en tvåbokstavskombination som började på C, de för Nikon en som börjar på N osv… Hur vet du att objektivet du har ska "passa till alla digitala Nikon"? Hur syns det på själva objektivet?
Om du inte kan få in den eller knäppa fast den i fattningen på kameran, så passar den så klart inte.
Fick Tamrons motsvarighet till julklapp och blev också skiträdd och trodde att det inte passade då jag inte fick fast det. Men min bror fick fast det tillslut iallafall. Försök att vrida på det så ska det nog gå ska du se. :)
Det MÅSTE stå HSM på objektivet, annars saknar det AF-motor.
#3 Det finns många varianter, så är det fel så funkar det inte.
Det är precis det här jag vänder mig emot när det gäller D40/60. Bättre köpa en beg D50/70/80.
#6 Men även om det inte har AF så borde det väl ändå gå att skruva på en D40?
#7 Ja, Fattningen är den samma, så på ska den gå.
Du måste fått fel objektiv, bara gå tillbaka. Kan ju vara rätt kartong men fel objektiv i. Titta på min nya Sigma 18-50 det står inte Nikon nånstans vad jag kan se.