Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 840 ggr
Robert
0

Fotomässan 2006 - bildbidrag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill du vara med och bidra med bilder till vår monter på Fotomässan2006? Vi kommer att trycka upp foton i olika storlekar hos Beanpix. Fotografierna kommer att vara märkta med Foto iFokus och Beanpix logga, samt fotografens namn eller logga, se bifogat exempel.

Skicka ett mail till mig, robert@ifokus.se, med en högupplöst bild och bifoga en logga eller en text separat som du vill ha med på fotot. Jag lägger in din logga eller text i efterhand med Foto iFokus och Beanpix logga.

Jag förbehåller mig rätten till att välja bland de bidrag som kommer in. Tack på förhand!

Hälsningar

Robert Hammar

montax
0

Menar du att man ska maila en originalfil så fixar beanpix bildbehandlingen? Att bilden ska vara högupplöst är inte mycket till information.

Robert
0

Jag lägger in loggorna till bilden, och därefter blir bilden tryckt på ett papper hos Beanpix.

Hälsningar

Robert

montax
0

Det var inget svar på min fråga. Vad menar du med högupplöst?

Vilken bildstorlek? sRGB eller Adobe RGB? Ska jag fixa med nivåer och oskarp mask själv eller fixar beanpix det?  Vilken Upplösning på dokumentstorleken ska det vara, 72, 200, 254 eller 300 pixlar/tum? Vilken pappersstorlek kommer det att vara på bilderna?

Robert
0

Montax, jag försöker inte undvika att svara på din fråga. Du får förlåta mig om jag inte förstår dina frågor eller tolkar som du vill att jag ska göra och ger dig fel svar.

Färgrymd: sRGB
Upplösning: 240-300 pixlar/inch

Pappersstorlek kommer bli olika, allt från det minsta till det största. Ingen annan efterbehandling kommer att göras förutom att loggor kommer att läggas in i bilderna.

Hälsningar

Robert

montax
0

Varför använder beanpix sRGB till utskrifter?? sRGB utgår från den färgrymd som en vanlig datorskärm kan visa och mina bilder är bara i sRGB när dom finns på internet. Adobe RGB är en större färgrymd och kan återge ett vidare omfång av färger.

Jag plåtar i Adobe RGB och använder det som arbetsfärgrymd i photoshop. Varför ska jag försämra bilden genom att ha sRGB till en pappersbild?

Citat från http://www.aretsbild.se/se,fragor_och_svar.html

"sRGB är gjord för att användas för material som enbart kommer att visas på en bildskärm, alltså hemsidor på Internet. Det finns ingen anledning att ha flera olika valörer när upplösningen endast är 72 dpi på skärmen, därför har man skapat sRGB som skalar bort en mängd färgvalörer som inte skärmen kan visa. Problemet uppstår när du skall printa/trycka en sådan bild, ditt tonomfång/valörer är mycket reducerade och bilden blir dålig. "

emmaa
0

Var det inte vinnarna av tävlingen som skulle tryckas till montern?

Robert
0

#5, många kommersiella fotolabb använder sRGB. Beanpix fotolabb använder Adobe RGB också vid större förstoringar. Det som du ser på skärmen kommer ändå inte tryckas. Om jag minns rätt så återges gråskalan från 35-45 till 235 på tryckt papper oavsett labb eller skrivare.

#6, Tävlingbidragen kommer att finnas på väggarna. Jag hade tänkt att vi kunde ta del hur trycken blir i olika pappersstorlekar från Beanpix, och det blir säkert roligare om det kommer in lite olika bilder än att det är bara mina.

Robert

emmaa
0

#7 Okej :) Ska bli kul att se monter!

/Emma

ARKADIA
0

Hej Robert,

om jag får igång min dator så skulle jag gärna vara med.

Fin bild på våran modell!!

Har faktiskt fått en utskrift 50x75 med henne på, kul kul bild.

Vi hörs under veckan. Ah, imorron ska jag fota en tjej i strumpbyxor i hennes lägenhet. Delta i tävlingen som finns med på www.modellbilder.se.

Önskar mig lycka till. Du är en källa av inspiration, får nya idéer från dig. Tack för det!

Robert
0

#9, tack snälla.

Montax och andra, jag kan villigt erkänna att färgrymder hit och dit är väldigt förvirrande. Det finns nästan lika många svar som det finns frågor i detta ämne. De tre böcker jag har om färgkorrigering och utskifter säger samma om kommersiella utskrifter, sRGB. Annat är det om man printar hemma med en egen printer då är det Adobe RGB.

Jag läste nyligen en bok om hur man skärper bilder för tryck, författarn rekommendera en skärpning så att bilderna ser för färliga ut på skärmen, men när jag får hem bilderna på papper så ser det helt ok ut.

För att ta reda på saken så skulle jag tom föreslå att en bild levereras i två olika färgrymder, då kan var och en avgöra om färginformation försvinner.

Hälsningar

Robert

Arleklint
0

Crimson har en informativ sida som ger en bild av hur labben jobbar.

Den profil vi levererar våra bildfiler i, är inte den som labbet använder. Labbet konverterar till en egen profil som är beroende av vilken specifik maskin som används i kombination med vilken papperstyp.

Den profil vi använder oss av skall bara vara så rymlig som möjligt, och inbäddad så att labbet kan göra en riktig konvertering.

http://www.frontweb.se/prefix/kF55Fd9IKUG0GW

montax
0

Den maskinspecifika profilen är väl labbets ICC-profil?

Nåja, jag håller på att maila med en yrkesfotograf om sRGB vs. Adobe RGB.  Den fotografen skulle aldrig använda sRGB. :-)

Arleklint
0

Nej, labbet har olika profiler för olika maskiner och papper i kombinationer. ICC-profilen skall bara användas för soft proof.
På en kalibrerad skärm.

Robert
0

Arleklint, tack för länken. Då var jag inte helt borta med det jag skrev i #7 när jag läser det som finns att läsa på Crimson, "Alla skrivare, tryckpressar eller fotopapper har betydligt mindre färgrymd än AdobeRGB"

Det känns nästan som om det skulle kvitta vilken färgrymd man lämnar in till ett fotolabb när kommersiella labb inte klarar av att återge all färginformation.

Hälsningar

Robert

montax
0

Labbet som printade ut mina utställningsbilder använder Adobe RGB.

Arleklint
0

Fördelen med att göra din bild i en stor färgrymd typ AdobeRGB är att du då vet att du kan använda din fil på olika labb och i olika maskiner/papper  med vetskap att du kommer utnyttja maskinens hela förmåga. Du vet att din profil inte är flaskhalsen.

Robert
0

Shootsmarter har en artikel om just sRGB vs Adobe RGB, sist i artikeln skriver Will Crocket, en i USA högt respekterad fotograf:

Just remember that no data outside of the sRGB space can be printed by the big portrait labs (without a custom printing fee or re-profiling) so if you shoot in Adobe RGB be sure to convert it to sRGB before submission.

Hälsningar

Robert

Arleklint
0

Dom tog säkert emot en fil med en inbäddad AdobeRGB-profil, men dom bör ha konverterat den.

Vilket labb använde du?

montax
0

Jag använde ett proffslabb i Västerås. Det står under Frågor & Svar att de använder Adobe RGB.

http://www.lindkvistfotolab.se/

Arleklint
0

Dom använder sin egen profil Lindkvist_Lilla.icc, men tar emot filer i AdobeRGB när bilder skickas via webben. 
Ingen maskin klarar att återge AdobeRGB, så de bör konvertera till sin egen profil.

I deras prislista för proffstjänsterna står att bilder skall konverteras till deras ICC-profil. I andra dyrare tjänster gör dom det jobbet.

Robert
0

När jag läser vidare i Wills artikel så skriver han att det inte finns någon printer som har större färgrymd än sRGB. Han rekommenderar att använda den färgrymd som labben efterfrågar, vill labben ha bilderna i AdobeRGB ge dom det, vill labben ha i sRGB ge dom det, svårare kan det inte vara.

Hälsningar

Robert

montax
0

Jag hade inte lärt mig hur man lägger på ICC-profilen i photoshop så jag mailade mina filer i Adobe RGB till en yrkesfotograf som i sin tur la på ICC-profilen och mailade tillbaka till mig. Sedan mailade jag till labbet.  Skrattande

Det verkar vara alldeles för osäkert med Beanpix och dessutom kommer jag inte att få se hur papperskopian blir innan den eventuellt hängs upp i montern. Jag vill inte riskera att ha mitt namn på en papperskopia jag inte är nöjd med så jag avstår från detta.

Robert
0

montax, då ska du känna dig osäker med alla labb ;).

Det är ingen fara om dina bilder inte kommer med, det har redan kommit in flera bidrag till mig.

Robert

Madde
0

Vad är du ute efter för sorts bilder till mässan?? Eller går det och vara blandat???

Skulle vara skoj och skicka in en bild och eventuellt få med den. =)

Men som sagt antar att det är du som bestämmer vilka bilder som är med. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Robert
0

Madde, det spelar ingen roll vilka bilder det är. Du är hjärtligt välkommen med ditt bidrag, och om du inte vill marknadsföra ditt namn på din bild så behöver den inte vara med.

Hälsningar

Robert

montax
0

Robert, du har återigen inte förstått vad jag menade. Flört

Om jag beställer bilder från ett labb och blir missnöjd kan jag ändra lite i bildbehandlingen och upprepa tills jag får papperskopior jag blir nöjd med. Det kan ta lite tid att lära sig ett labbs maskiner. Ibland blir det bra på en gång, ibland får man fixa om lite.

När det gäller mässan och Beanpix kommer jag inte att ha någon kontroll alls. Jag kommer inte att veta hur papperskopian ser ut förrän jag ser den i montern. Är jag då inte nöjd med vad jag ser är det en aningens försent. Jag vill inte ha mitt namn på en dålig papperskopia. Att du Robert är nöjd med Beanpix betyder inte att alla kunder är det och det garanterar inte att Beanpix tar fram perfekta papperskopior som alla blir nöjda med.

Arleklint
0

Om huvudsaken med bilderna på mässan vore att maknadsföra foto.ifokus skulle var och en kunna ta fram bilderna genom sina vanliga labb och lägga in fotoifokus logga. Nu verkar dock marknadsföringen av beanpix vara viktig och då funkar inte det.

Vilken roll har beanpix i detta?

Robert
0

#27, Beanpix bjuder på utskrifterna. De är i dagsläget en av de få som stödjer verksamheten - Foto iFokus. Beanpix är första och det enda företaget som har bidragit med priser till Foto iFokus senaste fototävling. Det tycker jag är väldigt generöst. Trots allt så var jag exempelvis till Crimson i somras och pratade med dom om ett samarbete men de var inte intresserade.

Väljer man att printa ut sina bilder hos Beanpix genererar det en provision till Foto iFokus. Provisionener till Foto iFokus blir det om man har registrerat sitt konto via Foto iFokus.

Min tanke med inlägget och erbjudandet var också fotografer kunde se möjligheten till att marknadsföra sig själva. Är man inte intresserad så är det bara att avstå, svårare behöver det inte vara.

Hälsningar

Robert

jojjehanna
0

Montax mfl:

Jag skickar alltid originalbilderna såsom de kommer ur kameran (ev med efterbehandling) är det fel? Är inte det högupplöst?

Borde jag "krångla" till det mer?

Arleklint
0

Säkrast resultat får du om du anpassar din bild i pixlar på längd och bredd så att de stämmer med den storlek du vill ha på bilden, och skärper bilden i den storleken.

Om labbet t.ex kör 300 dpi så skall din bild vara 300 pixlar per tum, alltså 300 pixlar per 2,54 cm på längd och bredd. I den storleken kan du då skärpa upp bilden med oskarp mask.

En del labb gör detta åt dig med någon automatik, så det är inget krav, men om du lär dig göra det själv har du bäst kontroll och når bäst resultat.

Men bilden direkt ur kameran så som du lämnar den är definitivt så högupplöst du kan göra.

oliven
0

Får även en lite inaktiv lämna bidrag?

Robert
0

Självklart, oliven!

Robert

Madde
0

Om jag vill skicka bilden till dig robert. Hur gör jag då, jag har bara hotmail och den krymper ju ner bilderna automatiskt.

Bara så jag vet hur jag ska göra.

mvh madde

Robert
0

Madde, har du möjlighet att ladda upp bilden exempelvis på beanpix om du har konto där? Sedan mailar du mig ditt kontonamn och folder så ska jag försöka ordna det.

Under dagen tänkte jag fixa med alla bilder.

Tidigare har medlemmar frågat om kvalitén på utskrifterna från London och Beanpix. Jag själv har varit väldigt nöjd med det jag har fått från dom. Var och en avgör om det är bra kvalité eller inte. Först hade jag tänkt enbart ha mina egna bilder utskrivna, sedan kom jag på att det är nog roligare om andra fotografer vill komma fram med sitt namn och bild. Det skulle också ge fotografen möjlighet och kanske få se sina bilder utskrivna (om man inte har gjort det tidigare), jämföra med andra utskifter som fotografen har gjort och framförallt tror jag att det är ett bra sätt att synas för fotografen.

Tycker man att villkoren är för högt ställda och utbytet är för dåligt så är det ingen som tvingar till att vara med, då är det bara att avstå, svårare är det inte.

Hälsningar

Robert

Madde
0

Yes jag har konto på Beanpix. =) Så jag kan lägga upp en bild där så får vi se vad som händer. =)

Tack för det snabba svaret Robert.

Jag hoppas att jag nu kan ta mig till mässan och få träffa dig robert och se alla dina fina bilder. =) Även alla andras så klart.

Sen ska jag kolla efter en ny kamera. =) Det ska bli roligast.

montax
0

Jag syns redan som fotograf och därför vill jag inte riskera att mitt namn finns på en papperskopia jag eventuellt inte är nöjd med. Som sagt, jag kommer inte att ha någon kontroll alls över bilden och kommer inte att veta hur papperskopian blir förrän jag eventuellt ser den i montern.  Svårare än så är det inte. Flört

Robert
0

#35, det ska bli roligt och träffa dig med och alla andra.

Hälsningar

Robert

oliven
0

ok, skickar några till dig!

Robert
0

Härligt, nu har det kommit in tillräckligt många bidrag. Tack så hemskt mycket för alla bidragen som har kommit in. Det blev en hel del fina bilder.

Hälsningar

Robert