Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 734 ggr
[PixelMollan]
0

Vad ska jag köpa?

Hejsan!

Jag har nyss fyllt år och fått 2000 kr att lägga på "kameragrejer". Men jag har ingen aning om vad jag ska köpa :P Och jag vill ju absolut köpa något :D Älskar o fota! <3

Jag har en Nikon D40 med kitobjektiv och ett annat ljusstark objektiv som jag mest använder.Har filter till båda objektiven och ett stativ. Har även kameraväskor och putsutrustning.  Jag fotar mest djur, ska ex på hundutställning nästa lördag och fota massor!

Vad kan man köpa för 2000kr? Något kul och användbart. Nu börjar det bli sommar också, om det har någon betydelse. Vad har ni själva på inköpslistan för det priset?

Tacksam för svar :) / Malin

Kattapult
0

Spara till macroobjektiv? :)

[PixelMollan]
0

Vad kostar ett sånt? Och hur funkar det egentligen?

pellepiano
0

Macre kostar mer än 2000:- . Det är en vanlig lins men man kan gå mycket närmare.

Du kan oxå köpa en extern blixt som du kan använda som en studioblixt oxå. Och skaffa pararply och stativ till den. Och trigga den antingen med den inbyggda blixten, radiosändare eller IR sändare.

Det kan göra stor skillnad att få ljuset från ett annat håll än från kameran hela tiden.

[PixelMollan]
0

Fast jag brukar fota utan blixt, tycker inte de är så fint med blixt. Gillar dagens ljus istället och brukar fota så mkt som möjligt utomhus.

Inkanyezi
0

Jag kan inte riktigt förstå varför du skulle köpa någonting mer; det verkar ju som om du har allt som du behöver för fotograferandet, åtminstone vad gäller "kameragrejer".

På min inköpslista för grejer inom 2000 ligger väl närmast en extern hårddisk, men jag kommer nog att skaffa en NAS som nästa hårddisk, och den ligger en liten bit över den budgeten. Dessutom har jag inte så mycket att lägga på "grejer" av olika skäl. Mina inköp begränsas till ett eller annat minneskort eller USB-sticka, även om jag nyligen skaffade en intern kortläsare (billig), för att kunna läsa SDHC-kort utan att plocka med USB-kortläsare. Skojigt nog klarar den både kontokort och simkort till telefonen också…

Nä, inköpslistan ska nog formas mer efter vad man faktiskt behöver än efter en viss budget. Först vad man behöver, sedan budgeten. Om något som man har mycket stort behov av inte ryms i budgeten så får man sukta ett tag; men att bara bränna ett par tusen på en grej är nog inte min grej ;-)

[PixelMollan]
0

Jag vill köpa något mer för att jag älskar att fota :S och vill utvecklas och bli mkt duktigare.

Hur som helst..

Har hittat lite annat intressant nu och tänkte höra vad ni säger/ har för erfarenhet  om det?
http://www.kaffebrus.com/star-effect-4-9.html Stjärnfilter. Är bara så himla vackert! Isåfall blir de 77mm.
http://www.kaffebrus.com/narbildslinsset-i-4-delar-46.html Kan väl funka istället för macroobjektiv som kostar en aning mer?  ; ) 77mm där med.
Jag fotar inte mkt med kitobjektivet så därför är det väl smartare att köpa det till det ljusstarkare objektivet.

Vad tror ni? Eller är de som att slänga pengarna i sjön?

Astro-Chicken
0

Annars kan man ta en fotkurs och bli lite inspirerad samt lära sig lite nya trix. Finns ganska billiga kvällskurser alternativt nätkurser.

[PixelMollan]
0

#7 sånt har vi internet till nuförtiden xD Tycker jag!  Där kan man hitta allt gratis :)

Astro-Chicken
0

Jo jo, fast på internet tvingas man inte lära sig saker man ej har tänkt på. Man lär sig bara sådant man söker efter. och en nätkurs kan man i och försig också kunna tro att den är just förlagt till internätet. Den är visserligen inte gratis.

Annars kan du börja spara till en fetare kamera :) det är ju alltid kul att byta uppsig och två lax är ju en duktig bit påväg.

[PixelMollan]
0

jo jag har gått i dom tankarna också. men är ju så kär i min lilla d40 <3:)

Astro-Chicken
0

Jag håller på att spara till en nikon d90 men det tar sååå lång tid… :P Har bara en kompaktkamera med 10ggr zoom och lite hjälpliga inställningsmöjligheter.

Tjärnfilter var lite ballt skulle kunna bli fina vinnarbilder i hundringen.. :) om man inte orkar gimpa vill säga.