Reflexskärm?
Har läst lite här & var om dessa reflexskärmar och har planer på att köpa en.
Men, seg som jag är, så förstår jag inte riktigt hur man använder dessa och vilken som är bäst. Finns ju jättemånga att välja på.
Någon som kan hjälpa mig? :)

Reflexskärmar för bruk utomhus brukar ha ett stålband i kanten så att man kan fälla ihop dem. Det är egentligen inga nämnvärda skillnader mellan olika märken, men det finns några olika typer. Skärmen kan ha en sida vit och en sida silver, men det förekommer också en sida silver och en sida guld och andra varianter.
Man kan ofta använda någonting enklare som man tillfälligt hittar, särskilt om man fotograferar små saker. Då kan ett vitt papper eller en spegel eller en bit vitt tyg (fotografens skjorta) göra jobbet.
Storleken på reflexskärmen har betydelse, större är bättre när man ska ta stora motiv, exempelvis helfigur. Stora reflexskärmar är också svårare att hantera, eftersom de är ganska lätta och vinden lätt tar dem.
I regel när man använder reflexskärm för lite större motiv som porträtt, måste man ha en medhjälpare för att hålla den. Man kan också använda klämmor för att fästa den någonstans, men man har betydligt större frihet att välja bakgrund etc. om någon håller skärmen.
Om dina motiv är vanliga porträtt är det lämpligt att skaffa en ganska stor skärm med en sida silver och en vit. Den som kanske oftast kommer till användning är den vita.
För motiv som blommor och insekter duger oftast ett vitt papper eller en kartongskiva; man kan klistra aluminiumfolie på ena sidan av en kartongskiva för att kunna ge en lite skarpare reflex.
Den silvriga sidan kommer mest till användning när man har diffust ljus, exempelvis vid fönsterljus eller när himlen är molntäckt.
Och om man har en sida guld, så ger den ett rätt kraftigt färgat tillskottsljus, men det kan vara vad man vill ha; rätt många använder det för att få varmare hudtoner i den upplättade sidan.
Och användningen är rätt enkel. Reflexskärmen används som en spegel som kastar ljuset mot motivet på skuggsidan, så att kontrasten minskar, eller vid rent motljus så att man får belysning framifrån också. Ju närmre motivet man placerar skärmen, ju mer tillskottsljus ger den. Man riktar den ungefär som man skulle rikta en spegel för att kasta en solkatt mot motivet. Jag har någon gång sett en fotograf använda en skärm som är slitsad så att man kan sticka objektivet igenom hålet i skärmen och få skuggfritt ljus mot motivet vid motljus.
#1 tack så jättemycket för det utförliga svaret och tipsen! :D