Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 805 ggr
LaserKram
0

HJÄLP! Gamla objektiv

Är väldigt intresserad av foto men har inte haft råd att ta steget över till systemkamera än men ska förhoppningsvis göra det till sommarn. Grejen är iallafall den att min morfar i yngre dagar har arbetat som fotograf och har därför samlat på sig en hel drös med objektiv. Runt tjugo stycken. De flesta är i fint skick och därför vill jag gärna återanvända dessa till min framtida digitala systemkamera. Går det? De flesta av objektiven är av märket Mamiya men dessa har mycket större diameter än vad de flesta moderna objektiv har. Det finns även endel Miranda som är i bättre storlek. Dom är nog mellan 25 och 45 år gamla. Vilken kamera skulle dom kunna passa på? Behöver all hjälp jag kan få!

pellepiano
0

Det låter som om han haft en mellanformatskamera. De objektiven går inte att använda på vanliga digitala systemkameror.

Digitala mellanformatskameror är väldigt dyra, men gamla analoga billiga. man kan få ett Hasselbladshus för några tusen, likaså objektiv. Men blir ju dyrare med framkallning och så.

LaserKram
0

Okej, tack. Jag är inte så sugen på analogt då hälften av tjusningen sitter i att redigera bilderna enligt mig ^^ Jag får antagligen sälja objektiven till någon annan.

Kristall
0

#2: man kan ju alltid scanna in bilderna i datorn ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[mingdie]
0

Du kan ju se om objektiven kan användas till någon av systemkamerorna med en adapter. Jag kan använda Pentax mellanformat objektiv till min digitala systemkamera med en adapter. Tyvär vet jag inte hur det ligger till med Mamiya.

LaserKram
0

#4: Okej, ska kika på det. :) 

Har nu kollat upp lite mer nogrant och upptäckt att det var en herrans massa fler märken också. Bl.a. Minolta. Minolta ska väl fungera ihop med Sony. Behöver jag en adapter då? Någon som vet om Minoltas blixtar kan passa med Sony förresten?

Oriel
0

#2 Det går att få bilderna till cd också tror jag :D

-' Rebecca Johansson

LaserKram
0

#6: Åh, gör det? Det måste jag kolla upp :)