Slit och släng
Jag gick igenom en del foton jag tog i helgen där jag använde mitt gamla manuella 50mm 1.7 objektiv. Då slog det mig att i denna tid av slit och släng så köpte jag det här objektivet när jag var 18 år dvs 30 år sedan. Det är skönt att hålla i något som var så välgjort att det är lika bra idag efter tusentals foton. Kvar är också den kameran jag köpte samtidigt och den fungerar också bra efter alla dessa år. Tänkvärt.
Skarpa bilder tar den också.
Eddie

Till och med bättre en digitala bilder.

#2 Bilderna är nog tagna med digitalkamera. Det är nog bara objektivet som är från den analoga tiden
Udda bländare 1.7… brukar väl vara 1.8…
Fina bilder!
fasta 50:or är oftast glimrande bra optik. Skarpa, ljusstarka och billiga. Numera kostar dom nya runt 1500-2000:- och är oslagbara vad gäller prestanda per krona. Det gäller alla tillverkare.
Jag påstår att inget modert zoomobjektiv klår en 50 mm vad gäller ljusstyrka, skärpa eller distortion.
#2 Dom var tagna med digital men när jag kör film blir det ungefär samma.
#3 Udda bländare. Inte för det här märket. Det finns en enorm mängd 50mm 1,7 som gjordes till Pentax K1000, ME osv.
#4 Det är som du säger att 50:or är bra optik. Jag använder det här objektivet mycket mer än jag trodde jag skulle göra med digital kamera. En riktigt bra grej med Pentax är att alla gamla objektiv kan användas till digital kameran. Man kan köpa ett 50mm begagnat men i topp skick för 100kr.
En fast 50 kan användas i många situationer.
Konsertfoto: Bra med 1.7/1.8 då ljuset ofta är svagt
Porträtt: En skarp glugg med möjlighet till kort skärpedjup. Ger motsvarande 75 på de flesta DSLR, vilket är en bra bildvinkel för just porträtt.
Macro: Ljusstyrkan medger att sätta på mellanringar utan att ljusstyrkan blir dålig.
Allmänt foto. Bra skärpa bildvinkel och ljusstyrka.
Kromatisk aberation finns inte i dessa gluggar. Motljusegenskaperna är ofta mycket bra.
Gluggarna är bra exempel på att pengar inte alltid ger de bästa optiska egenskaperna. De är exempel på att "Less is more"

Arleklint du verkar en hejare på det där, jag har en canon 350D, kan det finnas såna analoga gluggar till den kamera må du tro tacksam för hjälpen i fall du vet det . Mvh/Mandrakonian.

till canon så finns det EF 50mm f1.8 II som funkar helt automatiskt med din kamera. Jag använder det objektivet på min 30D när jag fotograferar konserter.
Plus, den kostar runt 1000kr