Objektiv HJÄLP!
Jag vill så gärna köpa ett nytt objektiv till min Nikon D60 men jag är väldigt grön när det gäller objektiv. Nu är det snart sommaroch tävlingssesongen drar igång. Objektivet som jag har nu är orginal (Nikkor 18-55mm). Nu vill jag ha ett som jag kan zooma länger med! De är hopplöst att inte kunna ta på de hinder som står längre bort.
Jag behöver ett som kan zoma lagom långt och tar bra bilder ute på hästar då. MEN jag har INTE så tjock plånbok så snälla tipsa enligt mina pängatillgångar! Tack <3
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Kolla på objektiv som har brännvidd runt 50-300mm, t.ex. 55-200 och 70-300. Ett tips är att inte köpa det allra billigaste du hittar, de har ofta sämre autofokus och mindre bländare. Men i och med att du vill fota mycket ute tror jag inte att du behöver något objektiv med en bländare större än 4.
Just till Nikon kan jag inte ge dig några direkt kontrekta tips, men kolla på Nikons originalmärke Nikkor och på de två stora objektivtillverkarna Sigma och Tamrona, så hittar du nog något/några objektiv som kan passa.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Med mer zoom och samtidigt ljuskänsligt/ljusstarkt hamnar man på ca 7000:- tex Tamrons 70-200 med fast 2.8 längs hela zoom-omfånget ( ljuskänsligheten brukar i regel minska ju mer zoom man använder ).
#2 jag vet det. Precis därför behöver det inte kunna zooma hur långt som helst.
#1 Tack så mycket ! =D